View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De webapp MoedINT2 in de praktijk: Een onderzoek naar de attitude over en de toepassing van meertaligheid in het basisonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie Julia Cartignij (9983716) 06-07-2025 (6).pdf (557.4Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Cartignij, Julia
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze masterthesis onderzoekt het gebruik en de acceptatie van de webapp MoedINT2 onder leerkrachten in het primair onderwijs, in relatie tot hun houding ten opzichte van meertaligheid. De webapp MoedINT2 is ontworpen om het toepassen van contrastieve analyses toegankelijk te maken voor NT2-docenten, met als doel het beter benutten van thuistalen in de lessen. Tot nu toe wordt de app voornamelijk gebruikt in het volwassenenonderwijs. Dit onderzoek richt zich daarom op de vraag waarom de app minder wordt gebruikt in het basisonderwijs en welke factoren hier mogelijk van invloed op zijn. Aan de hand van een online vragenlijst onder 34 basisschooldocenten is getoetst in welke mate variabelen als het beleid rondom meertaligheid, de regio, het percentage meertalige leerlingen, de meertalige achtergrond van de docent en leeftijd samenhangen met hun attitude ten opzichte van meertaligheid en het (verwachte) gebruik van de webapp. Uit de resultaten blijkt dat er geen significante verbanden bestaan tussen deze factoren en de attitude of het gebruik. De resultaten suggereren dat deze factoren op zichzelf niet sterk genoeg zijn om uitspraken te doen over deze gevolgen. De acceptatie wordt mogelijk beïnvloed door een complexere samenhang van omstandigheden die afhankelijk zijn van de context en de praktijk. De kwalitatieve feedback die in de enquête is gegeven, laat echter een overwegend positief beeld zien van de webapp. Respondenten waarderen vooral de overzichtelijkheid, het gemak en de directe toepasbaarheid ervan. Tegelijkertijd worden verbeterpunten genoemd, zoals technische stabiliteit, uitbreiding van het taalaanbod en het toevoegen van meer interactieve elementen. Deze bevindingen leiden tot concrete aanbevelingen voor het optimaliseren en het aanbieden van MoedINT2 als praktische tool voor inclusief taalonderwijs.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49411
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo