dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | D'Alessandro, Roberta | |
dc.contributor.author | Cartignij, Julia | |
dc.date.accessioned | 2025-07-26T00:01:42Z | |
dc.date.available | 2025-07-26T00:01:42Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49411 | |
dc.description.abstract | Deze masterthesis onderzoekt het gebruik en de acceptatie van de webapp MoedINT2 onder leerkrachten in het primair onderwijs, in relatie tot hun houding ten opzichte van meertaligheid. De webapp MoedINT2 is ontworpen om het toepassen van contrastieve analyses toegankelijk te maken voor NT2-docenten, met als doel het beter benutten van thuistalen in de lessen. Tot nu toe wordt de app voornamelijk gebruikt in het volwassenenonderwijs. Dit onderzoek richt zich daarom op de vraag waarom de app minder wordt gebruikt in het basisonderwijs en welke factoren hier mogelijk van invloed op zijn. Aan de hand van een online vragenlijst onder 34 basisschooldocenten is getoetst in welke mate variabelen als het beleid rondom meertaligheid, de regio, het percentage meertalige leerlingen, de meertalige achtergrond van de docent en leeftijd samenhangen met hun attitude ten opzichte van meertaligheid en het (verwachte) gebruik van de webapp. Uit de resultaten blijkt dat er geen significante verbanden bestaan tussen deze factoren en de attitude of het gebruik. De resultaten suggereren dat deze factoren op zichzelf niet sterk genoeg zijn om uitspraken te doen over deze gevolgen. De acceptatie wordt mogelijk beïnvloed door een complexere samenhang van omstandigheden die afhankelijk zijn van de context en de praktijk. De kwalitatieve feedback die in de enquête is gegeven, laat echter een overwegend positief beeld zien van de webapp. Respondenten waarderen vooral de overzichtelijkheid, het gemak en de directe toepasbaarheid ervan. Tegelijkertijd worden verbeterpunten genoemd, zoals technische stabiliteit, uitbreiding van het taalaanbod en het toevoegen van meer interactieve elementen. Deze bevindingen leiden tot concrete aanbevelingen voor het optimaliseren en het aanbieden van MoedINT2 als praktische tool voor inclusief taalonderwijs. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | In deze scriptie is onderzoek gedaan naar de acceptatie en het gebruik van de webapp MoedINT2 onder basisschooldocenten in heel Nederland. Hierbij is gekeken naar de interactie van een aantal factoren, waarvan een selectie is gemaakt: de attitude tegenover meertaligheid, de aanwezigheid van een taalbeleid op een school en in een klas, de regio waarin de school zich bevindt, het percentage meertalige leerlingen, het meertalig opgroeien en tot slot de leeftijd van docenten. | |
dc.title | De webapp MoedINT2 in de praktijk: Een onderzoek naar de attitude over en de toepassing van meertaligheid in het basisonderwijs | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Meertaligheid en taalverwerving | |
dc.thesis.id | 49370 | |