View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Van Talent naar Toekomst: Hoe Kinderen de Impact van Petje af Ervaren.

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis_EmmavanEmmerik_2517108.docx (82.39Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Emmerik, Emma van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel. Dit onderzoek bekeek hoe het programma Petje af bijdraagt aan self-efficacy en toekomstoriëntatie bij kinderen van 9 tot en met 14 jaar uit sociaaleconomisch kwetsbare situaties. Methode. Een mixed methods-opzet werd gebruikt, met een vragenlijst (N = 100), vier interviews en twee focusgroepen. De schaal toonde een goede interne consistentie (α = .84), en de kwalitatieve data zijn thematisch geanalyseerd. Resultaten. Deelnemers scoorden hoog op self-efficacy (M = 3.75) en toekomstoriëntatie (M = 3.62), met een sterke samenhang (r = .69, p < .001). Leeftijd, geslacht en duur van deelname hadden geen significante invloed. Kinderen gaven aan dat hun vertrouwen groeide door autonomie, erkenning en positieve feedback. Praktijkervaringen en rolmodellen stimuleerden reflectie en toekomstdenken. Conclusie. Petje af lijkt succesvol in het aanspreken van basisbehoeften zoals autonomie en competentie, wat bijdraagt aan motivatie, self-efficacy en toekomstgerichtheid. Deze bevindingen geven inzicht in hoe het programma talentontwikkeling kan stimuleren, vooral bij kinderen met structurele achterstanden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49330
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo