Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFarag, Sherene
dc.contributor.authorEmmerik, Emma van
dc.date.accessioned2025-07-22T00:02:01Z
dc.date.available2025-07-22T00:02:01Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49330
dc.description.abstractDoel. Dit onderzoek bekeek hoe het programma Petje af bijdraagt aan self-efficacy en toekomstoriëntatie bij kinderen van 9 tot en met 14 jaar uit sociaaleconomisch kwetsbare situaties. Methode. Een mixed methods-opzet werd gebruikt, met een vragenlijst (N = 100), vier interviews en twee focusgroepen. De schaal toonde een goede interne consistentie (α = .84), en de kwalitatieve data zijn thematisch geanalyseerd. Resultaten. Deelnemers scoorden hoog op self-efficacy (M = 3.75) en toekomstoriëntatie (M = 3.62), met een sterke samenhang (r = .69, p < .001). Leeftijd, geslacht en duur van deelname hadden geen significante invloed. Kinderen gaven aan dat hun vertrouwen groeide door autonomie, erkenning en positieve feedback. Praktijkervaringen en rolmodellen stimuleerden reflectie en toekomstdenken. Conclusie. Petje af lijkt succesvol in het aanspreken van basisbehoeften zoals autonomie en competentie, wat bijdraagt aan motivatie, self-efficacy en toekomstgerichtheid. Deze bevindingen geven inzicht in hoe het programma talentontwikkeling kan stimuleren, vooral bij kinderen met structurele achterstanden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDeze scriptie onderzoekt hoe het buitenschoolse programma Petje af bijdraagt aan de ontwikkeling van self-efficacy en toekomstoriëntatie bij kinderen van 9-14 jaar uit sociaaleconomisch kwetsbare situaties. Door middel van vragenlijsten, interviews en focusgroepen wordt in kaart gebracht welke programmaonderdelen het vertrouwen in eigen talenten en toekomstperspectief versterken.
dc.titleVan Talent naar Toekomst: Hoe Kinderen de Impact van Petje af Ervaren.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsself-efficacy; toekomstoriëntatie; talentontwikkeling; beroepsidentiteit; kansengelijkheid.
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society
dc.thesis.id48938


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record