dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Farag, Sherene | |
dc.contributor.author | Emmerik, Emma van | |
dc.date.accessioned | 2025-07-22T00:02:01Z | |
dc.date.available | 2025-07-22T00:02:01Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49330 | |
dc.description.abstract | Doel. Dit onderzoek bekeek hoe het programma Petje af bijdraagt aan self-efficacy en toekomstoriëntatie bij kinderen van 9 tot en met 14 jaar uit sociaaleconomisch kwetsbare situaties. Methode. Een mixed methods-opzet werd gebruikt, met een vragenlijst (N = 100), vier interviews en twee focusgroepen. De schaal toonde een goede interne consistentie (α = .84), en de kwalitatieve data zijn thematisch geanalyseerd. Resultaten. Deelnemers scoorden hoog op self-efficacy (M = 3.75) en toekomstoriëntatie (M = 3.62), met een sterke samenhang (r = .69, p < .001). Leeftijd, geslacht en duur van deelname hadden geen significante invloed. Kinderen gaven aan dat hun vertrouwen groeide door autonomie, erkenning en positieve feedback. Praktijkervaringen en rolmodellen stimuleerden reflectie en toekomstdenken. Conclusie. Petje af lijkt succesvol in het aanspreken van basisbehoeften zoals autonomie en competentie, wat bijdraagt aan motivatie, self-efficacy en toekomstgerichtheid. Deze bevindingen geven inzicht in hoe het programma talentontwikkeling kan stimuleren, vooral bij kinderen met structurele achterstanden. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | Deze scriptie onderzoekt hoe het buitenschoolse programma Petje af bijdraagt aan de ontwikkeling van self-efficacy en toekomstoriëntatie bij kinderen van 9-14 jaar uit sociaaleconomisch kwetsbare situaties. Door middel van vragenlijsten, interviews en focusgroepen wordt in kaart gebracht welke programmaonderdelen het vertrouwen in eigen talenten en toekomstperspectief versterken. | |
dc.title | Van Talent naar Toekomst: Hoe Kinderen de Impact van Petje af Ervaren. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | self-efficacy; toekomstoriëntatie; talentontwikkeling; beroepsidentiteit; kansengelijkheid. | |
dc.subject.courseuu | Youth, Education and Society | |
dc.thesis.id | 48938 | |