View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Effect Opleiding van Ouders op Woordenschat Peuters en Kleuters gemedieerd door Gedeelde Aandacht

        Thumbnail
        View/Open
        ThesisCCFES_Veen_6348572_2023_2024.pdf (464.7Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Veen, Roos
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de huidige maatschappij is taal een belangrijk communicatiemiddel. Om te onderzoeken welke factoren woordenschatontwikkeling beïnvloeden, is er in de studie gekeken naar het effect van opleiding van ouders op de woordenschat van peuters en kleuters gemedieerd door gedeelde aandacht. Er zijn 128 kinderen tussen de twee en vijf jaar onderzocht. Bij hen was de early sociocognitive battery (ESB) en de Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT-III-NL) afgenomen om gedeelde aandacht en woordenschat te meten. Vanuit de mediatie analyse kwam naar voren dat er geen duidelijk verband was tussen opleiding van ouders en de woordenschatontwikkeling. Ook werd er geen duidelijk verband tussen opleiding van ouders en gedeelde aandacht gevonden. Echter, er werd wel een verband gevonden tussen gedeelde aandacht en woordenschat. Wanneer een kind hoger scoort op gedeelde aandacht, scoort hij ook hoger op woordenschat. Voor vervolgonderzoek moeten er meer factoren van ouders, zoals opleidingsniveau, inkomsten en SES, meegenomen worden om de invloed van ouders op de woordenschat ontwikkeling en de gedeelde aandacht te onderzoeken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49283
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo