Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlom, Elma
dc.contributor.authorVeen, Roos
dc.date.accessioned2025-07-19T00:01:03Z
dc.date.available2025-07-19T00:01:03Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49283
dc.description.abstractIn de huidige maatschappij is taal een belangrijk communicatiemiddel. Om te onderzoeken welke factoren woordenschatontwikkeling beïnvloeden, is er in de studie gekeken naar het effect van opleiding van ouders op de woordenschat van peuters en kleuters gemedieerd door gedeelde aandacht. Er zijn 128 kinderen tussen de twee en vijf jaar onderzocht. Bij hen was de early sociocognitive battery (ESB) en de Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT-III-NL) afgenomen om gedeelde aandacht en woordenschat te meten. Vanuit de mediatie analyse kwam naar voren dat er geen duidelijk verband was tussen opleiding van ouders en de woordenschatontwikkeling. Ook werd er geen duidelijk verband tussen opleiding van ouders en gedeelde aandacht gevonden. Echter, er werd wel een verband gevonden tussen gedeelde aandacht en woordenschat. Wanneer een kind hoger scoort op gedeelde aandacht, scoort hij ook hoger op woordenschat. Voor vervolgonderzoek moeten er meer factoren van ouders, zoals opleidingsniveau, inkomsten en SES, meegenomen worden om de invloed van ouders op de woordenschat ontwikkeling en de gedeelde aandacht te onderzoeken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.titleEffect Opleiding van Ouders op Woordenschat Peuters en Kleuters gemedieerd door Gedeelde Aandacht
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGedeelde Aandacht; Peuters en Kleuters; Opleiding Ouders; Woordenschat
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id48776


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record