View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wat is de relatie tussen leesvaardigheid, leesangst en algemene angst, en heeft geslacht een modererende rol?

        Thumbnail
        View/Open
        ThesisCCFES_Schipper_6925227_2023_2024.pdf (242.2Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Schipper, Liesbeth
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Introductie: Eerder onderzoek heeft aangewezen dat leesvaardigheid en angst comorbide voorkomen. Er is gevonden dat leesangst gerelateerd is aan algemene angst, en zwakke leesprestaties aan verhoogde leesangst. Geslacht speelt een modererende rol bij algemene angst, maar dit is nog niet eerder onderzocht in populaties kinderen met leesproblemen en bij leesangst. Het doel van deze studie was om de relatie tussen leesvaardigheid, leesangst en algemene angst en de modererende rol van geslacht te onderzoeken. Hierdoor zou meer informatie beschikbaar komen over mogelijke onderlinge relaties, wat zou kunnen leiden tot betere identificatie van kinderen met een hoger risico op comorbide lees- en angstproblemen. Methode: De steekproef bestaat uit 80 Nederlandse kinderen in groep 5 tot en met 8, met een gemiddelde leeftijd van 10.34 jaar. Bij kinderen is de leesvariant van de LSBS en de VAK 4-12 afgenomen, en zijn DMT-scores opgevraagd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49282
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo