Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.authorSchipper, Liesbeth
dc.date.accessioned2025-07-19T00:00:58Z
dc.date.available2025-07-19T00:00:58Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49282
dc.description.abstractIntroductie: Eerder onderzoek heeft aangewezen dat leesvaardigheid en angst comorbide voorkomen. Er is gevonden dat leesangst gerelateerd is aan algemene angst, en zwakke leesprestaties aan verhoogde leesangst. Geslacht speelt een modererende rol bij algemene angst, maar dit is nog niet eerder onderzocht in populaties kinderen met leesproblemen en bij leesangst. Het doel van deze studie was om de relatie tussen leesvaardigheid, leesangst en algemene angst en de modererende rol van geslacht te onderzoeken. Hierdoor zou meer informatie beschikbaar komen over mogelijke onderlinge relaties, wat zou kunnen leiden tot betere identificatie van kinderen met een hoger risico op comorbide lees- en angstproblemen. Methode: De steekproef bestaat uit 80 Nederlandse kinderen in groep 5 tot en met 8, met een gemiddelde leeftijd van 10.34 jaar. Bij kinderen is de leesvariant van de LSBS en de VAK 4-12 afgenomen, en zijn DMT-scores opgevraagd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.titleWat is de relatie tussen leesvaardigheid, leesangst en algemene angst, en heeft geslacht een modererende rol?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLeesvaardigheid, leesangst, algemene angst, geslacht
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id48710


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record