Alledaagse geografieën in het aardrijkskundeonderwijs
Summary
Dit onderzoek richt zich op de wijze waarop aardrijkskundedocenten de alledaagse geografieën
van hun leerlingen integreren in hun onderwijs. Op basis van semigestructureerde interviews
met tien aardrijkskundedocenten in de provincie Utrecht is onderzocht hoe zij de rol van
alledaagse geografie ervaren, welke kansen en belemmeringen zij tegenkomen en welke
werkvormen en lesstrategieën zij inzetten om een verbinding te maken met de lesstof. De
resultaten tonen aan dat docenten het belang van alledaagse geografie erkennen, vooral
vanwege de positieve impact op begrip, motivatie en het beklijven van kennis. Deze integratie
gebeurt echter vaak impliciet en thematisch. Hoewel docenten waarde hechten aan de
verbinding met de alledaagse geografie van leerlingen, is er nog onvoldoende aandacht voor de
subjectieve betekenissen van plaats en ruimte. Dit vraagt om pedagogische en didactische
aanpassingen, afgestemd op klas- en leerlingniveau. Alledaagse geografieën, waarin dialoog
met en tussen leerlingen centraal staat, zijn nog weinig verankerd in het curriculum. De
verantwoordelijkheid voor integratie ligt momenteel sterk bij individuele docenten. Een
cultuuromslag binnen het curriculum is daarom wenselijk voor meer alledaagse geografie in het
aardrijkskundeonderwijs. Idealiter zou dit in samenspraak zijn met leerlingen zelf – de
belangrijkste bron van betekenisgeving aan hun alledaagse geografieën.
This study focuses on how geography teachers integrate their students' everyday geographies
into their teaching. Based on semi-structured interviews with ten geography teachers in the
province of Utrecht, the study investigated how teachers perceive the role of everyday
geography, what opportunities and obstacles they encounter, and what teaching methods and
strategies they employ to connect with the lesson material. The results show that teachers
recognise the importance of everyday geography, mainly because of its positive impact on
understanding, motivation, and knowledge retention. However, this integration is often implicit
and thematic. Although teachers value the connection with students' everyday geography,
there is still insufficient attention paid to the subjective meanings of place and space. This calls
for pedagogical and didactic adjustments, tailored to the level of the classroom and its individual
students. Everyday geographies, in which dialogue with and between pupils is central, are still
poorly embedded in the curriculum. Responsibility for integration currently lies heavily with
individual teachers. A cultural shift within the curriculum is therefore desirable to incorporate
more everyday geography in geography education. Ideally, this would be done in consultation
with pupils themselves – the main source of meaning for their everyday geographies.