Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSmits, Anna
dc.contributor.authorWoerdt, Loes van der
dc.date.accessioned2025-07-18T00:01:31Z
dc.date.available2025-07-18T00:01:31Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49267
dc.description.abstractDit onderzoek richt zich op de wijze waarop aardrijkskundedocenten de alledaagse geografieën van hun leerlingen integreren in hun onderwijs. Op basis van semigestructureerde interviews met tien aardrijkskundedocenten in de provincie Utrecht is onderzocht hoe zij de rol van alledaagse geografie ervaren, welke kansen en belemmeringen zij tegenkomen en welke werkvormen en lesstrategieën zij inzetten om een verbinding te maken met de lesstof. De resultaten tonen aan dat docenten het belang van alledaagse geografie erkennen, vooral vanwege de positieve impact op begrip, motivatie en het beklijven van kennis. Deze integratie gebeurt echter vaak impliciet en thematisch. Hoewel docenten waarde hechten aan de verbinding met de alledaagse geografie van leerlingen, is er nog onvoldoende aandacht voor de subjectieve betekenissen van plaats en ruimte. Dit vraagt om pedagogische en didactische aanpassingen, afgestemd op klas- en leerlingniveau. Alledaagse geografieën, waarin dialoog met en tussen leerlingen centraal staat, zijn nog weinig verankerd in het curriculum. De verantwoordelijkheid voor integratie ligt momenteel sterk bij individuele docenten. Een cultuuromslag binnen het curriculum is daarom wenselijk voor meer alledaagse geografie in het aardrijkskundeonderwijs. Idealiter zou dit in samenspraak zijn met leerlingen zelf – de belangrijkste bron van betekenisgeving aan hun alledaagse geografieën. This study focuses on how geography teachers integrate their students' everyday geographies into their teaching. Based on semi-structured interviews with ten geography teachers in the province of Utrecht, the study investigated how teachers perceive the role of everyday geography, what opportunities and obstacles they encounter, and what teaching methods and strategies they employ to connect with the lesson material. The results show that teachers recognise the importance of everyday geography, mainly because of its positive impact on understanding, motivation, and knowledge retention. However, this integration is often implicit and thematic. Although teachers value the connection with students' everyday geography, there is still insufficient attention paid to the subjective meanings of place and space. This calls for pedagogical and didactic adjustments, tailored to the level of the classroom and its individual students. Everyday geographies, in which dialogue with and between pupils is central, are still poorly embedded in the curriculum. Responsibility for integration currently lies heavily with individual teachers. A cultural shift within the curriculum is therefore desirable to incorporate more everyday geography in geography education. Ideally, this would be done in consultation with pupils themselves – the main source of meaning for their everyday geographies.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDeze Thesis gaat over hoe aardrijkskundedocenten de alledaagse geografieën van hun leerlingen verwerken in hun onderwijs.
dc.titleAlledaagse geografieën in het aardrijkskundeonderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGeografie & Educatie; Alledaagse geografie; aardrijkskunde; aardrijkskundeonderwijs; aardrijkskunde docenten; docenten
dc.subject.courseuuGeografie: educatie en communicatie
dc.thesis.id48617


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record