Narratieve transportatie vmbo-tl 3 onder de loep - Verhoef - 4510674
Summary
Nederlandse middelbare scholieren lezen steeds minder boeken waardoor niet alleen
hun leesvaardigheid verslechtert, maar ze ook talloze voordelen van fictielezen
mislopen die hun sociaal-emotionele ontwikkeling bevorderen. Het ervaren van
narratieve transportatie, oftewel opgeslokt worden in het verhaal, is hierin cruciaal.
Hoe meer een lezer narratieve transportatie ervaart, hoe meer voedingsbodem er
wordt gecreëerd voor het ontwikkelen van meer empathie, theory of mind en het
ervaren van leesplezier en leesmotivatie. Audioboeken zouden hierin mogelijk
ondersteuning kunnen bieden. Dit vergelijkende onderzoek heeft als doel om met
behulp van een steekproef inzage te bieden in hoeverre vmbo-leerlingen narratieve
transportatie ervaren als zij zelfstandig een fictieverhaal lezen of luisteren en welke rol
het medium hierin speelt. Het medium, de intrinsieke leesmotivatie en de
leesvaardigheid waren in dit onderzoek de onafhankelijke variabelen en narratieve
transportatie en verhaalbegrip de afhankelijke variabelen. Binnen deze steekproef zijn
62 vmbo-tl 3-leerlingen opgenomen van het Ichthus College in Kampen. De narratieve
transportatie werd gemeten met behulp van de Story World Absorption Scale (SWAS).
Geconcludeerd kan worden dat medium geen rol leek te spelen in de mate waarin
leerlingen narratieve transportatie ervoeren. Wel werd er een medium sterk positief
verband gevonden tussen de intrinsieke leesmotivatie en de story world absorption.
Opvallend was dat leerlingen in de luisterconditie significant meer tijd besteedden aan
het beluisteren van de tekst dan leerlingen in de leesconditie, wat mogelijk aangeeft
dat zij hun aandacht langer wisten vast te houden. Of audioboeken daadwerkelijk
leerlingen met een lage leesmotivatie helpen om meer narratieve transportatie te
ervaren en zo de leesmotivatie verhogen, zal uit grootschaliger vervolgonderzoek
moeten blijken.