View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Narratieve transportatie vmbo-tl 3 onder de loep - Verhoef - 4510674

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie Eline Verhoef - 4510674 - Narratieve transportatie vmbo-tl 3 onder de loep.pdf (1.089Mb)
        Publication date
        2025
        Author
        Verhoef, Eline
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Nederlandse middelbare scholieren lezen steeds minder boeken waardoor niet alleen hun leesvaardigheid verslechtert, maar ze ook talloze voordelen van fictielezen mislopen die hun sociaal-emotionele ontwikkeling bevorderen. Het ervaren van narratieve transportatie, oftewel opgeslokt worden in het verhaal, is hierin cruciaal. Hoe meer een lezer narratieve transportatie ervaart, hoe meer voedingsbodem er wordt gecreëerd voor het ontwikkelen van meer empathie, theory of mind en het ervaren van leesplezier en leesmotivatie. Audioboeken zouden hierin mogelijk ondersteuning kunnen bieden. Dit vergelijkende onderzoek heeft als doel om met behulp van een steekproef inzage te bieden in hoeverre vmbo-leerlingen narratieve transportatie ervaren als zij zelfstandig een fictieverhaal lezen of luisteren en welke rol het medium hierin speelt. Het medium, de intrinsieke leesmotivatie en de leesvaardigheid waren in dit onderzoek de onafhankelijke variabelen en narratieve transportatie en verhaalbegrip de afhankelijke variabelen. Binnen deze steekproef zijn 62 vmbo-tl 3-leerlingen opgenomen van het Ichthus College in Kampen. De narratieve transportatie werd gemeten met behulp van de Story World Absorption Scale (SWAS). Geconcludeerd kan worden dat medium geen rol leek te spelen in de mate waarin leerlingen narratieve transportatie ervoeren. Wel werd er een medium sterk positief verband gevonden tussen de intrinsieke leesmotivatie en de story world absorption. Opvallend was dat leerlingen in de luisterconditie significant meer tijd besteedden aan het beluisteren van de tekst dan leerlingen in de leesconditie, wat mogelijk aangeeft dat zij hun aandacht langer wisten vast te houden. Of audioboeken daadwerkelijk leerlingen met een lage leesmotivatie helpen om meer narratieve transportatie te ervaren en zo de leesmotivatie verhogen, zal uit grootschaliger vervolgonderzoek moeten blijken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49247
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo