Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorZeijts, Brechje van
dc.contributor.authorVerhoef, Eline
dc.date.accessioned2025-07-17T00:01:27Z
dc.date.available2025-07-17T00:01:27Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49247
dc.description.abstractNederlandse middelbare scholieren lezen steeds minder boeken waardoor niet alleen hun leesvaardigheid verslechtert, maar ze ook talloze voordelen van fictielezen mislopen die hun sociaal-emotionele ontwikkeling bevorderen. Het ervaren van narratieve transportatie, oftewel opgeslokt worden in het verhaal, is hierin cruciaal. Hoe meer een lezer narratieve transportatie ervaart, hoe meer voedingsbodem er wordt gecreëerd voor het ontwikkelen van meer empathie, theory of mind en het ervaren van leesplezier en leesmotivatie. Audioboeken zouden hierin mogelijk ondersteuning kunnen bieden. Dit vergelijkende onderzoek heeft als doel om met behulp van een steekproef inzage te bieden in hoeverre vmbo-leerlingen narratieve transportatie ervaren als zij zelfstandig een fictieverhaal lezen of luisteren en welke rol het medium hierin speelt. Het medium, de intrinsieke leesmotivatie en de leesvaardigheid waren in dit onderzoek de onafhankelijke variabelen en narratieve transportatie en verhaalbegrip de afhankelijke variabelen. Binnen deze steekproef zijn 62 vmbo-tl 3-leerlingen opgenomen van het Ichthus College in Kampen. De narratieve transportatie werd gemeten met behulp van de Story World Absorption Scale (SWAS). Geconcludeerd kan worden dat medium geen rol leek te spelen in de mate waarin leerlingen narratieve transportatie ervoeren. Wel werd er een medium sterk positief verband gevonden tussen de intrinsieke leesmotivatie en de story world absorption. Opvallend was dat leerlingen in de luisterconditie significant meer tijd besteedden aan het beluisteren van de tekst dan leerlingen in de leesconditie, wat mogelijk aangeeft dat zij hun aandacht langer wisten vast te houden. Of audioboeken daadwerkelijk leerlingen met een lage leesmotivatie helpen om meer narratieve transportatie te ervaren en zo de leesmotivatie verhogen, zal uit grootschaliger vervolgonderzoek moeten blijken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectIn dit onderzoek is de narratieve transportatie van vmbo-tl 3-leerlingen gemeten na het lezen of beluisteren van een hoofdstuk uit een fictieboek voor jongeren. Daarbij is onderzocht in hoeverre de narratieve transportatie verschilde per medium.
dc.titleNarratieve transportatie vmbo-tl 3 onder de loep - Verhoef - 4510674
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsnarratieve transportatie; vmbo; vmbo-tl; lezen versus luisteren; story world absorption scale
dc.subject.courseuuNeerlandistiek
dc.thesis.id48372


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record