View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Check je Attitude: Taalattitude en Leenwoordgebruik in de Vertaalkeuzes van Nederlandstalige Taalprofessionals bij Engels-Nederlands Vertalen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie Verzijl 6210252.docx (1.222Mb)
        Publication date
        2025
        Author
        Verzijl, Willemijn
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze scriptie onderzoekt de invloed van de taal- en vertaalhouding van vertalers en andere taalprofessionals op de frequentie van het gebruik van Engelse leenwoorden bij vertalingen van het Engels naar het Nederlands. Hierbij is empirisch verworven vertaaldata van vertalers en andere taalprofessionals vergeleken met hun attitudes rond taal, taalverandering, leenwoordgebruik en het vertaalproces zoals die blijken uit Likertschaal-reacties op een lijst stellingen over deze thema’s. Een vergelijking tussen de beroepsgroepen wijst geen opmerkelijk verschil uit tussen vertalers en andere taalprofessionals, en de data biedt geen overtuigend bewijs van een verband tussen taalattitude en vertaalkeuze. Een ruime meerderheid van de deelnemers is tolerant ten opzichte van leenwoordgebruik in vertalingen en toont een domesticerende vertaalhouding. Ongeacht de attitude wordt door alle participanten in ca. 50% van de gevallen gekozen voor een leenwoord waar ook een Nederlands equivalent bestaat. Hierbij is getest op factoren als genre, register, woordsoort, en de demografische achtergrond van de participanten. Gezien de beperkte schaal van dit onderzoek zijn daaruit echter geen statistisch onderbouwde conclusies te trekken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49071
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo