Interculturele Communicatie in de Revalidatiezorg: Ervaringen van zorgprofessionals binnen Maria-oord, Careyn
Summary
n de Nederlandse revalidatiezorg creëert een toenemende diverse patiëntenpopulatie
uitdagingen in de communicatie, mede door taal- en cultuurbarrières. Dit onderzoek richt zich
op de ervaringen van zorgprofessionals binnen revalidatielocatie Maria-oord (Careyn) met
interculturele communicatie. Het onderzoek heeft als doel inzicht te krijgen in de effectieve
strategieën die worden toegepast, de obstakels die worden ervaren, en ondersteuning dat
wordt aangeboden vanuit de organisatie. De centrale onderzoeksvraag luidt: Hoe ervaren
zorgprofessionals binnen de revalidatiesector op locatie Maria-oord de communicatie met
patiënten met een andere culturele achtergrond? Door middel van semigestructureerde
interviews met 14 zorgprofessionals is via thematische analyse onderzocht hoe interculturele
interacties verlopen. De resultaten tonen aan dat effectieve communicatie wordt bevorderd
wanneer een cultuur sensitieve houding wordt aangenomen, zoals aandacht voor (wederzijds)
begrip, empathie, kennis van cultuur, en het opbouwen van vertrouwen. Tegelijktijdig tonen
de resultaten dat communicatie belemmerd wordt door beperkte communicatie en diepgang
vanwege taalbarrières en verschillen in zorgverwachtingen, communicatiestijlen en
machtsafstand. Ook blijkt dat zorgprofessionals voornamelijk kennis opdoen over andere
culturen vanuit ervaringen of eigen initiatief, en dat structurele ondersteuning zoals trainingen
en middelen vanuit de organisatie vaak ontbreekt. De resultaten dragen bij aan een beter
begrip van de ervaringen van interculturele communicatie binnen de revalidatiezorg en
benadrukken het belang van interculturele competentie voor het leveren van passende en
gelijkwaardige revalidatiezorg.