View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Interculturele Communicatie in de Revalidatiezorg: Ervaringen van zorgprofessionals binnen Maria-oord, Careyn

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie ICC - Nathalie Grebe.pdf (834.3Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Grebe, Nathalie
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        n de Nederlandse revalidatiezorg creëert een toenemende diverse patiëntenpopulatie uitdagingen in de communicatie, mede door taal- en cultuurbarrières. Dit onderzoek richt zich op de ervaringen van zorgprofessionals binnen revalidatielocatie Maria-oord (Careyn) met interculturele communicatie. Het onderzoek heeft als doel inzicht te krijgen in de effectieve strategieën die worden toegepast, de obstakels die worden ervaren, en ondersteuning dat wordt aangeboden vanuit de organisatie. De centrale onderzoeksvraag luidt: Hoe ervaren zorgprofessionals binnen de revalidatiesector op locatie Maria-oord de communicatie met patiënten met een andere culturele achtergrond? Door middel van semigestructureerde interviews met 14 zorgprofessionals is via thematische analyse onderzocht hoe interculturele interacties verlopen. De resultaten tonen aan dat effectieve communicatie wordt bevorderd wanneer een cultuur sensitieve houding wordt aangenomen, zoals aandacht voor (wederzijds) begrip, empathie, kennis van cultuur, en het opbouwen van vertrouwen. Tegelijktijdig tonen de resultaten dat communicatie belemmerd wordt door beperkte communicatie en diepgang vanwege taalbarrières en verschillen in zorgverwachtingen, communicatiestijlen en machtsafstand. Ook blijkt dat zorgprofessionals voornamelijk kennis opdoen over andere culturen vanuit ervaringen of eigen initiatief, en dat structurele ondersteuning zoals trainingen en middelen vanuit de organisatie vaak ontbreekt. De resultaten dragen bij aan een beter begrip van de ervaringen van interculturele communicatie binnen de revalidatiezorg en benadrukken het belang van interculturele competentie voor het leveren van passende en gelijkwaardige revalidatiezorg.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48940
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo