View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Samenwerkend onderzoekend leren, veelbelovend voor het schoolvak Nederlands

        Thumbnail
        View/Open
        Samenwerkend onderzoekend leren.doc (2.388Mb)
        Publication date
        2010
        Author
        Janssen, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit eerder onderzoek is gebleken dat er weinig onderzoek is gedaan naar samenwerkend onderzoekend leren als één leervorm. Naar de beide domeinen afzonderlijk is wel veel onderzoek verricht. Eén onderzoek dat zich wel richtte op samenwerkend onderzoeken leren, het onderzoek van Gijlers en De Jong (1995), toonde aan dat het verbaliseren van kennis en ideeën een positief effect heeft op het onderzoekend leren. Dit onderzoek bekijkt van een tweetal lessenseries n hoeverre leerlingen kernactiviteiten van samenwerkend onderzoekend leren inzetten. De lessenseries zijn ingezet bij het schoolvak Nederlands. Het onderzoek laat zien dat de lessenseries nog te weinig aandacht besteden aan het domein samenwerken. Bovendien dient men bij de ontwikkeling van de lessenseries rekening te houden met de basisvoorwaarden die Beishuizen (2004) heeft geformuleerd voor onderzoekend leren. Al met al is samenwerkend onderzoekend leren veelbelovend voor het schoolvak Nederlands; op voorwaarde dat beide domeinen (samenwerken en onderzoeken) aandacht krijgen en de voor het vak nieuwe leervorm geleidelijk geïntroduceerd wordt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4894
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo