Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBergh, H. H. van den
dc.contributor.authorJanssen, R.
dc.date.accessioned2010-07-27T17:00:13Z
dc.date.available2010-07-27
dc.date.available2010-07-27T17:00:13Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4894
dc.description.abstractUit eerder onderzoek is gebleken dat er weinig onderzoek is gedaan naar samenwerkend onderzoekend leren als één leervorm. Naar de beide domeinen afzonderlijk is wel veel onderzoek verricht. Eén onderzoek dat zich wel richtte op samenwerkend onderzoeken leren, het onderzoek van Gijlers en De Jong (1995), toonde aan dat het verbaliseren van kennis en ideeën een positief effect heeft op het onderzoekend leren. Dit onderzoek bekijkt van een tweetal lessenseries n hoeverre leerlingen kernactiviteiten van samenwerkend onderzoekend leren inzetten. De lessenseries zijn ingezet bij het schoolvak Nederlands. Het onderzoek laat zien dat de lessenseries nog te weinig aandacht besteden aan het domein samenwerken. Bovendien dient men bij de ontwikkeling van de lessenseries rekening te houden met de basisvoorwaarden die Beishuizen (2004) heeft geformuleerd voor onderzoekend leren. Al met al is samenwerkend onderzoekend leren veelbelovend voor het schoolvak Nederlands; op voorwaarde dat beide domeinen (samenwerken en onderzoeken) aandacht krijgen en de voor het vak nieuwe leervorm geleidelijk geïntroduceerd wordt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2504192 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleSamenwerkend onderzoekend leren, veelbelovend voor het schoolvak Nederlands
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsonderzoekend leren, samenwerkend leren, samenwerkend onderzoekend leren, schoolvak Nederlands, Nederlands
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record