View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van sociale fobie op identiteit van adolescenten

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Scheper, SW-3099008 en Snijder, K-3328341.pdf (142.7Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Scheper, S.W.
        Snijder, K.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit artikel presenteert een longitudinale studie over het effect van sociale fobie (zoals gemeten met de “Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders”) op (verticale) identiteit (zoals gemeten met “The Spatial Continuity of Identity Questionnaire”), waarbij rekening wordt gehouden met leeftijd en sekse. Onderzocht werd of dit effect gelijk blijft in verschillende jaren en of er een verandering van het effect optreedt na een jaar. Verticale integratie kan gedefinieerd worden als de mate waarin verschillende identiteiten op persoonlijke relevante domeinen zijn geïntegreerd. In 2007/2008 (WAVE 1) en in 2008/2009 (WAVE 2) werd een steekproef van 454 Nederlandse studenten gemeten. Hiërarchische Regressie analyses van de data bevestigde het verwachtte effect van sociale fobie op identiteit, suggererend dat sociale fobie leidt tot een minder samenhangende identiteit. sekse lijkt weinig invloed uit te oefenen op deze relatie in tegenstelling tot leeftijd. De bevinding dat sekse geen invloed heeft is echter opvallend, aangezien eerdere studies een effect van sekse aantoonden. Het effect van leeftijd blijkt binnen deze studie niet eenduidig. Een beperking van deze studie is dat niet de gehele populatie van het secundaire onderwijs meegenomen is binnen het onderzoek. Aanbevelingen voor toekomstig onderzoek bevatten verder onderzoek naar de rol van context factoren die de relatie tussen sociale angst en identiteit beïnvloeden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4880
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo