View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kleine ideeën worden groot - of juist niet?

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorscriptie_L.Brinks_6928382.pdf (4.972Mb)
        Publication date
        2025
        Author
        Brinks, Laura
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het eerste hoofdstuk heb ik uiteengezet wie Klein was en welke leven hij heeft geleidt. Door de omstandigheden in zijn leven raakte hij betrokken bij het onderwijs, waardoor hij later een leider wordt van een grote ‘wiskundeonderwijs-hervorming’ in Duitsland. Klein pleit in deze onderwijshervorming voor Visualisatie, Intu¨ıtie en Functioneel denken. Door deze drie zaken aan het onderwijs toe te voegen of te veranderen wil Klein een onderwijsvorm cre¨eren waardoor leerlingen intu¨ıtief bezig zijn met wiskunde en dat er verbinding is tussen de verschillende soorten van wiskunde. In hoofdstuk vier heb ik vervolgens uiteengezet in hoeverre deze idee¨en van Klein nog naar voren komen in het huidige onderwijs. De conclusie die ik daaruit trek is dat er zeker een koppeling is op te merken tussen de idee¨en van Klein en de manier waarop het huidige wiskundeonderwijs is vormgegeven, maar deze koppeling vaak niet in samenspraak is met het oorspronkelijke idee van Klein. Hiermee doel ik op de uitwerking van het idee van functioneel denken, welke een goede representatie is voor de uitwerking alle idee¨en van Klein. Zoals teruggekomen is, wordt het functieconcept inderdaad centraal gesteld in het huidige wiskundeonderwijs wat aansluit bij het idee van Klein. Bekijken we dit echter in het voorbeeld van de logaritme nauwkeuriger, dan zien we dat de uitwerking en de manier waarop de logaritme wordt behandelt precies de plank misslaat wat betreft de bedoeling van Klein met het functioneel denken. De verbinding die Klein wilde aanbrengen met het functieconcept komt namelijk in geen enkel opzicht terug.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48737
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo