Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWepster, Steven
dc.contributor.authorBrinks, Laura
dc.date.accessioned2025-04-03T10:00:44Z
dc.date.available2025-04-03T10:00:44Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48737
dc.description.abstractIn het eerste hoofdstuk heb ik uiteengezet wie Klein was en welke leven hij heeft geleidt. Door de omstandigheden in zijn leven raakte hij betrokken bij het onderwijs, waardoor hij later een leider wordt van een grote ‘wiskundeonderwijs-hervorming’ in Duitsland. Klein pleit in deze onderwijshervorming voor Visualisatie, Intu¨ıtie en Functioneel denken. Door deze drie zaken aan het onderwijs toe te voegen of te veranderen wil Klein een onderwijsvorm cre¨eren waardoor leerlingen intu¨ıtief bezig zijn met wiskunde en dat er verbinding is tussen de verschillende soorten van wiskunde. In hoofdstuk vier heb ik vervolgens uiteengezet in hoeverre deze idee¨en van Klein nog naar voren komen in het huidige onderwijs. De conclusie die ik daaruit trek is dat er zeker een koppeling is op te merken tussen de idee¨en van Klein en de manier waarop het huidige wiskundeonderwijs is vormgegeven, maar deze koppeling vaak niet in samenspraak is met het oorspronkelijke idee van Klein. Hiermee doel ik op de uitwerking van het idee van functioneel denken, welke een goede representatie is voor de uitwerking alle idee¨en van Klein. Zoals teruggekomen is, wordt het functieconcept inderdaad centraal gesteld in het huidige wiskundeonderwijs wat aansluit bij het idee van Klein. Bekijken we dit echter in het voorbeeld van de logaritme nauwkeuriger, dan zien we dat de uitwerking en de manier waarop de logaritme wordt behandelt precies de plank misslaat wat betreft de bedoeling van Klein met het functioneel denken. De verbinding die Klein wilde aanbrengen met het functieconcept komt namelijk in geen enkel opzicht terug.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDe ideeën van Felix Klein met betrekking tot het wiskundeonderwijs worden besproken en er wordt geanalyseerd in hoeverre deze ideeën in het huidige wiskundeonderwijs in Nederland nog aan bod komen.
dc.titleKleine ideeën worden groot - of juist niet?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsWiskunde, Wiskundeonderwijs, Onderwijs, Duitsland, Felix Klein, Visualisatie, Intuïtie, Functioneel denken
dc.subject.courseuuWiskunde
dc.thesis.id5598


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record