De voorspellende waarde van de leerkracht-leerling relatie bij bovenbouwleerlingen van de basisschool op rekenprestaties en de rol van geslacht als moderator.
Summary
In dit onderzoek wordt de voorspellende waarde van de leerkracht-leerling relatie nagegaan, specifiek conflict en nabijheid, op de rekenprestaties van basisschoolleerlingen, evenals de mogelijke modererende rol van geslacht. Uit recent onderzoek blijkt dat slechts 45,9% van de basisschoolleerlingen het streefniveau voor rekenen behaalt, terwijl dit percentage idealiter 65% zou moeten zijn. Deze kloof in rekenprestaties onderstreept de noodzaak om inzicht te krijgen in factoren die de rekenvaardigheid van leerlingen beïnvloeden. De steekproef bestaat uit 304 leerlingen van groep 7 en 8, met rekenprestaties beoordeeld aan de hand van Cito-scores. De leerkracht-leerling relatie werd gemeten met de Leerling-Leerkracht Relatie Vragenlijst (LLRV).
De resultaten tonen geen significante relatie tussen nabijheid of conflict in de leerkracht-leerling relatie en de rekenprestaties in groep 7. Er werden ook geen langdurige resultaten op conflict of nabijheid van de rekenprestaties in groep 8 gevonden. Bovendien bleek geslacht geen moderator te zijn van deze voorspellende waarde.
Toekomstig onderzoek zou zich moeten richten op de rol van andere factoren, zoals leeftijdsgebondenheid, het pedagogisch klimaat en sociaal-emotioneel welzijn, in de relatie tussen leerkracht-leerling interacties en academische prestaties.