Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTuijl, Cathy van
dc.contributor.authorMispelaar, Kim van
dc.date.accessioned2025-03-18T11:01:29Z
dc.date.available2025-03-18T11:01:29Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48652
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt de voorspellende waarde van de leerkracht-leerling relatie nagegaan, specifiek conflict en nabijheid, op de rekenprestaties van basisschoolleerlingen, evenals de mogelijke modererende rol van geslacht. Uit recent onderzoek blijkt dat slechts 45,9% van de basisschoolleerlingen het streefniveau voor rekenen behaalt, terwijl dit percentage idealiter 65% zou moeten zijn. Deze kloof in rekenprestaties onderstreept de noodzaak om inzicht te krijgen in factoren die de rekenvaardigheid van leerlingen beïnvloeden. De steekproef bestaat uit 304 leerlingen van groep 7 en 8, met rekenprestaties beoordeeld aan de hand van Cito-scores. De leerkracht-leerling relatie werd gemeten met de Leerling-Leerkracht Relatie Vragenlijst (LLRV). De resultaten tonen geen significante relatie tussen nabijheid of conflict in de leerkracht-leerling relatie en de rekenprestaties in groep 7. Er werden ook geen langdurige resultaten op conflict of nabijheid van de rekenprestaties in groep 8 gevonden. Bovendien bleek geslacht geen moderator te zijn van deze voorspellende waarde. Toekomstig onderzoek zou zich moeten richten op de rol van andere factoren, zoals leeftijdsgebondenheid, het pedagogisch klimaat en sociaal-emotioneel welzijn, in de relatie tussen leerkracht-leerling interacties en academische prestaties.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.titleDe voorspellende waarde van de leerkracht-leerling relatie bij bovenbouwleerlingen van de basisschool op rekenprestaties en de rol van geslacht als moderator.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLeerkracht-leerling relatie; conflict; nabijheid; rekenprestaties; geslacht
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id44340


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record