dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Tuijl, Cathy van | |
dc.contributor.author | Mispelaar, Kim van | |
dc.date.accessioned | 2025-03-18T11:01:29Z | |
dc.date.available | 2025-03-18T11:01:29Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48652 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek wordt de voorspellende waarde van de leerkracht-leerling relatie nagegaan, specifiek conflict en nabijheid, op de rekenprestaties van basisschoolleerlingen, evenals de mogelijke modererende rol van geslacht. Uit recent onderzoek blijkt dat slechts 45,9% van de basisschoolleerlingen het streefniveau voor rekenen behaalt, terwijl dit percentage idealiter 65% zou moeten zijn. Deze kloof in rekenprestaties onderstreept de noodzaak om inzicht te krijgen in factoren die de rekenvaardigheid van leerlingen beïnvloeden. De steekproef bestaat uit 304 leerlingen van groep 7 en 8, met rekenprestaties beoordeeld aan de hand van Cito-scores. De leerkracht-leerling relatie werd gemeten met de Leerling-Leerkracht Relatie Vragenlijst (LLRV).
De resultaten tonen geen significante relatie tussen nabijheid of conflict in de leerkracht-leerling relatie en de rekenprestaties in groep 7. Er werden ook geen langdurige resultaten op conflict of nabijheid van de rekenprestaties in groep 8 gevonden. Bovendien bleek geslacht geen moderator te zijn van deze voorspellende waarde.
Toekomstig onderzoek zou zich moeten richten op de rol van andere factoren, zoals leeftijdsgebondenheid, het pedagogisch klimaat en sociaal-emotioneel welzijn, in de relatie tussen leerkracht-leerling interacties en academische prestaties. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.title | De voorspellende waarde van de leerkracht-leerling relatie bij bovenbouwleerlingen van de basisschool op rekenprestaties en de rol van geslacht als moderator. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Leerkracht-leerling relatie; conflict; nabijheid; rekenprestaties; geslacht | |
dc.subject.courseuu | Clinical Child, Family and Education Studies | |
dc.thesis.id | 44340 | |