View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Knelpunten in de communicatie tussen de mbo-student en de overheid

        Thumbnail
        View/Open
        Praktijkonderzoek Loesje Hendriks (5618053).pdf (869.5Kb)
        Bijlagedocument Praktijkonderzoek Loesje Hendriks (5618053).pdf (1.210Mb)
        Publication date
        2022
        Author
        Hendriks, Loes
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Mbo-studenten komen vaak in contact met de overheid als zij 18 jaar worden, gaan studeren, tijdens het studeren in coronatijd of als zij vragen om hulp en ondersteuning in hun leven als student. Hierbij lopen zij vaak tegen communicatieproblemen aan. In dit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de Nationale ombudsman, is gepoogd om de communicatieproblemen die mbo-studenten ervaren in contact met de overheid uiteen te zetten. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Welke communicatieproblemen ervaren mbo-studenten in contact met de overheid? Om deze vraag te beantwoorden, is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd waarvoor semigestructureerde interviews zijn afgenomen bij 17 mbo-studenten en 3 professionals. Uit de resultaten bleek dat de studenten problemen ervoeren met de informatievoorziening en de bereikbaarheid van de Belastingdienst en DUO. Verder hadden zij geldzorgen door slechte informatievoorziening over financiële zaken. Ook ervoeren zij een stigma vanuit de maatschappij en de overheid op mbo-studenten. Bovendien vonden zij de communicatie over de overheidsmaatregelen om de gevolgen van corona te beperken benedenmaats. De conclusie is daarom dat de overheid voornamelijk op het punt van informatievoorziening en de manier van communiceren haar communicatie richting de groep mbostudenten kan verbeteren. Een mogelijke kanttekening aan dit onderzoek is dat de resultaten uit het onderzoek niet te generaliseren zijn, doordat er gebruik is gemaakt van een kleine steekproef. De resultaten van dit onderzoek helpen de NO om de focus te bepalen voor hun toekomstige onderzoeken naar de doelgroep mbo-studenten. Ook geven deze resultaten richting aan de aanbevelingen die de NO doet aan de overheid.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/484
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo