dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Weelden, Lisanne van | |
dc.contributor.author | Hendriks, Loes | |
dc.date.accessioned | 2022-02-11T00:00:32Z | |
dc.date.available | 2022-02-11T00:00:32Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/484 | |
dc.description.abstract | Mbo-studenten komen vaak in contact met de overheid als zij 18 jaar worden, gaan studeren, tijdens
het studeren in coronatijd of als zij vragen om hulp en ondersteuning in hun leven als student. Hierbij
lopen zij vaak tegen communicatieproblemen aan. In dit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de
Nationale ombudsman, is gepoogd om de communicatieproblemen die mbo-studenten ervaren in
contact met de overheid uiteen te zetten. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Welke
communicatieproblemen ervaren mbo-studenten in contact met de overheid? Om deze vraag te
beantwoorden, is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd waarvoor semigestructureerde interviews zijn
afgenomen bij 17 mbo-studenten en 3 professionals. Uit de resultaten bleek dat de studenten
problemen ervoeren met de informatievoorziening en de bereikbaarheid van de Belastingdienst en
DUO. Verder hadden zij geldzorgen door slechte informatievoorziening over financiële zaken. Ook
ervoeren zij een stigma vanuit de maatschappij en de overheid op mbo-studenten. Bovendien vonden
zij de communicatie over de overheidsmaatregelen om de gevolgen van corona te beperken
benedenmaats. De conclusie is daarom dat de overheid voornamelijk op het punt van
informatievoorziening en de manier van communiceren haar communicatie richting de groep mbostudenten kan verbeteren. Een mogelijke kanttekening aan dit onderzoek is dat de resultaten uit het
onderzoek niet te generaliseren zijn, doordat er gebruik is gemaakt van een kleine steekproef. De
resultaten van dit onderzoek helpen de NO om de focus te bepalen voor hun toekomstige onderzoeken
naar de doelgroep mbo-studenten. Ook geven deze resultaten richting aan de aanbevelingen die de NO
doet aan de overheid. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | In dit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de
Nationale ombudsman, is gepoogd om de communicatieproblemen die mbo-studenten ervaren in
contact met de overheid uiteen te zetten. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Welke
communicatieproblemen ervaren mbo-studenten in contact met de overheid? | |
dc.title | Knelpunten in de communicatie tussen de mbo-student en de overheid | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Communicatie en Organisatie | |
dc.thesis.id | 2211 | |