De docent competent. De opvattingen van docenten die lesgeven aan mbo - niveau 1 en 2
Summary
De opvattingen van docenten die lesgeven aan mbo – niveau 1 en 2 zijn onderzocht. Wat is goed lesgeven aan niveau 1 en 2 en welke competenties dit vraag van docenten? Volgens de docenten verschillen de studenten niveau 1 en 2 van de studenten niveau 3 en 4 voornamelijk vanwege de complexe problemen die zij hebben. Dit beïnvloedt het verzuim, maar ook hun gedrag in de klas. Dat betekent niet dat docenten andere doelstellingen formuleren voor deze studenten, wel gebruiken ze andere strategieën om de doelstellingen te bereiken. De affectieve strategie is volgens de docenten essentieel als je iets wil bereiken met de studenten niveau 1 en 2, terwijl deze strategieën voor studenten niveau 3 en 4 veel minder belangrijk zijn. Om goed les te kunnen geven aan niveau 1 en 2 moet je structuur kunnen bieden, maar daarbinnen heel flexibel kunnen zijn, creatief zijn, je inter-persoonlijke competenties goed ontwikkeld hebben, kunnen reflecteren, didactische competenties hebben en zowel groepen als individuen kunnen begeleiden.