View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        ‘Wie wil er nog bier?' De invloed van Heineken op de naoorlogse vorming van een nieuwe Nederlandse biercultuur

        Thumbnail
        View/Open
        MA Scriptie Benno van Dam 1751255 Wie wil er nog bier_.pdf (737.9Kb)
        Publication date
        2022
        Author
        Dam, Benno van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Na de Tweede Wereldoorlog was de bierconsumptie in Nederland naar een voor brouwers alarmerend laag niveau gezakt. Tijdens de Oorlog was het namelijk onmogelijk geweest om de kwaliteit van het bier op peil te houden door een gebrek aan grondstoffen. Na 1945 werd er, hoewel de kwaliteit van het bier weer als vanouds was, liever jenever gedronken. En ook de nieuwe frisdranken waren in trek. Het imago van bier was nog steeds beschadigd door de slappe troebele drank die in de oorlog voor bier moest doorgaan. Heineken besloot de bierverkoop voor thuisconsumptie te gaan stimuleren. Het product kwam in de schappen van de kruidenier te liggen en de reclame voor Heineken bier veranderde. De focus kwam te liggen op het moderne gegoede middenstandsgezin. Heineken werd synoniem voor gezelligheid en een goede sfeer thuis. De vrouw werd dan ook van harte uitgenodigd om ook te genieten van Heineken. Daarnaast werd het bedrijf zelfbewuster van de gezondheidseffecten van het product dat ze verkochten. Ze begonnen Heineken bier daarom te presenteren als een traktatie. Ook werd het product in advertenties geassocieerd met het comfortabele leven door te verwijzen naar luxeproducten als de televisie en de koelkast.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/482
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo