View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Elementen Positive Youth Development Programma die Bijdragen aan een Veilige Ruimte voor Jongeren; Perspectieven Jongeren en Coaches

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis_MaritKoster_5852048.docx (186.2Kb)
        Publication date
        2024
        Author
        Koster, Marit
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond. Binnen Positive Youth Development (PYD) programma’s is een veilige ruimte een kritische voorwaarde voor het kunnen bevorderen van een optimale ontwikkeling van jongeren. Er is nog weinig bekend over hoe in de praktijk een veilige ruimte kan worden gecreëerd. Inzicht hierin biedt programmaontwikkelaars houvast bij het effectief vormgeven van een PYD-programma. Doel. De huidige studie onderzocht welke elementen binnen een PYD-programma kunnen bijdragen aan een veilige ruimte voor jongeren. Hierbij lag de focus op het psychologische facet. Methode. De studie is uitgevoerd binnen de Nederlandse non-profit organisatie Petje af. Het betrof kwalitatief onderzoek, waarbij acht online interviews met coaches (n=8) en twee groepsinterviews met jongeren (n=7) hebben plaatsgevonden. Voor de data-analyse is gebruik gemaakt van thematische analyse. Resultaten. Uit de interviews zijn vier elementen naar voren gekomen die volgens coaches en jongeren bijdragen aan een veilige ruimte: duidelijkheid, ruimte voor jongeren, vertrouwdheid en positieve aandacht. Conclusie. Voor het creëren van een veilige ruimte voor jongeren is het van belang dat ze zichzelf mogen zijn, positieve aandacht en regie krijgen, en vrijheid en vertrouwdheid ervaren, maar binnen duidelijke kaders. Programmaontwikkelaars moeten daarom inzetten op het bevorderen van de pedagogische vaardigheden van praktijkprofessionals en een positief groepsklimaat.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48138
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo