Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSarti, Assia
dc.contributor.authorKoster, Marit
dc.date.accessioned2024-11-12T00:04:37Z
dc.date.available2024-11-12T00:04:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48138
dc.description.abstractAchtergrond. Binnen Positive Youth Development (PYD) programma’s is een veilige ruimte een kritische voorwaarde voor het kunnen bevorderen van een optimale ontwikkeling van jongeren. Er is nog weinig bekend over hoe in de praktijk een veilige ruimte kan worden gecreëerd. Inzicht hierin biedt programmaontwikkelaars houvast bij het effectief vormgeven van een PYD-programma. Doel. De huidige studie onderzocht welke elementen binnen een PYD-programma kunnen bijdragen aan een veilige ruimte voor jongeren. Hierbij lag de focus op het psychologische facet. Methode. De studie is uitgevoerd binnen de Nederlandse non-profit organisatie Petje af. Het betrof kwalitatief onderzoek, waarbij acht online interviews met coaches (n=8) en twee groepsinterviews met jongeren (n=7) hebben plaatsgevonden. Voor de data-analyse is gebruik gemaakt van thematische analyse. Resultaten. Uit de interviews zijn vier elementen naar voren gekomen die volgens coaches en jongeren bijdragen aan een veilige ruimte: duidelijkheid, ruimte voor jongeren, vertrouwdheid en positieve aandacht. Conclusie. Voor het creëren van een veilige ruimte voor jongeren is het van belang dat ze zichzelf mogen zijn, positieve aandacht en regie krijgen, en vrijheid en vertrouwdheid ervaren, maar binnen duidelijke kaders. Programmaontwikkelaars moeten daarom inzetten op het bevorderen van de pedagogische vaardigheden van praktijkprofessionals en een positief groepsklimaat.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectBinnen Positive Youth Development (PYD) programma’s is een veilige ruimte een kritische voorwaarde voor het kunnen bevorderen van een optimale ontwikkeling van jongeren. Er is nog weinig bekend over hoe in de praktijk een veilige ruimte kan worden gecreëerd. Inzicht hierin biedt programmaontwikkelaars houvast bij het effectief vormgeven van een PYD-programma. De huidige studie onderzocht welke elementen binnen een PYD-programma kunnen bijdragen aan een veilige ruimte voor jongeren.
dc.titleElementen Positive Youth Development Programma die Bijdragen aan een Veilige Ruimte voor Jongeren; Perspectieven Jongeren en Coaches
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPositive Youth Development programma; jongeren; een veilige ruimte
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society
dc.thesis.id40951


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record