View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Rol van Interactiedoelen in de Samenhang tussen Narcistische Cognities en Agressief Gedrag

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis_Samwel_6374018_2023_2024.pdf (234.3Kb)
        Publication date
        2024
        Author
        Samwel, Vera
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Narcistische cognities van kinderen lijken zowel reactieve als proactieve agressie te kunnen veroorzaken. Sociaal-cognitieve modellen stellen dat deze relaties mogelijk kunnen worden verklaard door de interactiedoelen die deze kinderen nastreven tijdens het sociaal contact met leeftijdsgenoten. Het doel van huidig onderzoek was het onderzoeken of (1) de neiging van kinderen om wraakdoelen na te streven een mediator kan zijn in de relatie tussen narcistische 3 cognities en reactieve agressie en (2) de neiging van kinderen om instrumentele doelen na te streven een mediator kan zijn in de relatie tussen narcistische cognities en proactieve agressie. De steekproef bestond uit 181 jongens tussen 7 en 13 jaar oud uit het regulier basisonderwijs en speciaal basisonderwijs voor kinderen met gedragsproblemen. Narcistische cognities zijn gemeten door een zelfrapportagevragenlijst, interactiedoelen met behulp van virtual reality en agressief gedrag door middel van een leerkrachtvragenlijst. De resultaten ondersteunden geen van beide mediatiehypothesen. Deze studie vond geen samenhang tussen de narcistische cognities van kinderen en hun wraak- of instrumentele doelen, noch tussen hun narcistische cognities en beide subtypes van agressief gedrag. Desondanks werd er wel een positieve samenhang gevonden tussen wraakdoelen en reactieve agressie, evenals tussen instrumentele doelen en proactieve agressie. Door deze bevindingen over interactiedoelen te benutten in agressiegerichte interventies kan mogelijk het agressieve gedrag van kinderen worden verminderd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48122
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo