De Rol van Interactiedoelen in de Samenhang tussen Narcistische Cognities en Agressief Gedrag
Summary
Narcistische cognities van kinderen lijken zowel reactieve als proactieve agressie te kunnen
veroorzaken. Sociaal-cognitieve modellen stellen dat deze relaties mogelijk kunnen worden
verklaard door de interactiedoelen die deze kinderen nastreven tijdens het sociaal contact met
leeftijdsgenoten. Het doel van huidig onderzoek was het onderzoeken of (1) de neiging van
kinderen om wraakdoelen na te streven een mediator kan zijn in de relatie tussen narcistische
3
cognities en reactieve agressie en (2) de neiging van kinderen om instrumentele doelen na te
streven een mediator kan zijn in de relatie tussen narcistische cognities en proactieve agressie.
De steekproef bestond uit 181 jongens tussen 7 en 13 jaar oud uit het regulier basisonderwijs
en speciaal basisonderwijs voor kinderen met gedragsproblemen. Narcistische cognities zijn
gemeten door een zelfrapportagevragenlijst, interactiedoelen met behulp van virtual reality en
agressief gedrag door middel van een leerkrachtvragenlijst. De resultaten ondersteunden geen
van beide mediatiehypothesen. Deze studie vond geen samenhang tussen de narcistische
cognities van kinderen en hun wraak- of instrumentele doelen, noch tussen hun narcistische
cognities en beide subtypes van agressief gedrag. Desondanks werd er wel een positieve
samenhang gevonden tussen wraakdoelen en reactieve agressie, evenals tussen instrumentele
doelen en proactieve agressie. Door deze bevindingen over interactiedoelen te benutten in
agressiegerichte interventies kan mogelijk het agressieve gedrag van kinderen worden
verminderd.