Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVerhoef, R.E.J.
dc.contributor.authorSamwel, Vera
dc.date.accessioned2024-11-09T00:01:55Z
dc.date.available2024-11-09T00:01:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48122
dc.description.abstractNarcistische cognities van kinderen lijken zowel reactieve als proactieve agressie te kunnen veroorzaken. Sociaal-cognitieve modellen stellen dat deze relaties mogelijk kunnen worden verklaard door de interactiedoelen die deze kinderen nastreven tijdens het sociaal contact met leeftijdsgenoten. Het doel van huidig onderzoek was het onderzoeken of (1) de neiging van kinderen om wraakdoelen na te streven een mediator kan zijn in de relatie tussen narcistische 3 cognities en reactieve agressie en (2) de neiging van kinderen om instrumentele doelen na te streven een mediator kan zijn in de relatie tussen narcistische cognities en proactieve agressie. De steekproef bestond uit 181 jongens tussen 7 en 13 jaar oud uit het regulier basisonderwijs en speciaal basisonderwijs voor kinderen met gedragsproblemen. Narcistische cognities zijn gemeten door een zelfrapportagevragenlijst, interactiedoelen met behulp van virtual reality en agressief gedrag door middel van een leerkrachtvragenlijst. De resultaten ondersteunden geen van beide mediatiehypothesen. Deze studie vond geen samenhang tussen de narcistische cognities van kinderen en hun wraak- of instrumentele doelen, noch tussen hun narcistische cognities en beide subtypes van agressief gedrag. Desondanks werd er wel een positieve samenhang gevonden tussen wraakdoelen en reactieve agressie, evenals tussen instrumentele doelen en proactieve agressie. Door deze bevindingen over interactiedoelen te benutten in agressiegerichte interventies kan mogelijk het agressieve gedrag van kinderen worden verminderd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.titleDe Rol van Interactiedoelen in de Samenhang tussen Narcistische Cognities en Agressief Gedrag
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsnarcistische cognities, interactiedoelen, agressie, virtual reality
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id40908


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record