View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Culturele Intelligentie op Internationaliserende Universiteiten

        Thumbnail
        View/Open
        Culturele Intelligentie op Internationaliserende Universiteiten - Julia Pijls, 27 juni 2024.pdf (981.9Kb)
        Publication date
        2024
        Author
        Pijls, Julia
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In een tijd van toenemende internationalisering op Nederlandse universiteiten wordt het steeds belangrijker dat docenten over de juiste competenties beschikken voor multiculturele educatie. Dit onderzoek richt zich op de culturele intelligentie van docenten door de relatie te onderzoeken tussen beroepsmatige zelf-effectiviteit en culturele intelligentie, en in hoeverre deze beroepsmatige zelf-effectiviteit voorspeld wordt door de vervulling van de basis psychologische behoeften zoals beschreven door Deci & Ryan (1985). Gebaseerd op bevindingen dat beroepsmatige zelf-effectiviteit leidt tot hogere betrokkenheid en effectiviteit in uitdagende werksituaties, en dat culturele intelligentie ontwikkeld wordt door actieve interculturele deelname, werd verwacht dat dit een positieve relatie betreft. Middels Kanfers (1990) theorie over proximale en distale variabelen werd verwacht dat de vervulling van basis psychologische behoeften positief gerelateerd is aan beroepsmatige zelf-effectiviteit. Dit onderzoek kijkt op exploratieve wijze naar de dimensies van culturele intelligentie en afzonderlijke behoeften; autonomie, competentie en verbondenheid, en hun relatie met beroepsmatige zelf-effectiviteit. Uit een online vragenlijstonderzoek onder 97 Nederlandstalige docenten op internationaliserende universiteiten blijkt een significante positieve relatie tussen zowel culturele intelligentie en beroepsmatige zelf- effectiviteit, als tussen beroepsmatige zelf-effectiviteit en de basis psychologische behoeften. Uit exploratieve analyses bleken de afzonderlijke behoeften de beroepsmatige zelf-effectiviteit, en beroepsmatige zelf-effectiviteit de metacognitieve en motivationele dimensies significant te voorspellen. Deze bevindingen impliceren dat er verder onderzoek nodig is naar de complexe, voorspellende relaties met culturele intelligentie en beroepsmatige zelf-effectiviteit, en bieden praktische richtlijnen voor HR-beleidsmakers. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten voor universiteiten om de interculturele competenties van hun docenten te versterken, en de multiculturele educatie te bevorderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48088
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo