Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLangerak, Judith
dc.contributor.authorPijls, Julia
dc.date.accessioned2024-11-02T00:01:34Z
dc.date.available2024-11-02T00:01:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48088
dc.description.abstractIn een tijd van toenemende internationalisering op Nederlandse universiteiten wordt het steeds belangrijker dat docenten over de juiste competenties beschikken voor multiculturele educatie. Dit onderzoek richt zich op de culturele intelligentie van docenten door de relatie te onderzoeken tussen beroepsmatige zelf-effectiviteit en culturele intelligentie, en in hoeverre deze beroepsmatige zelf-effectiviteit voorspeld wordt door de vervulling van de basis psychologische behoeften zoals beschreven door Deci & Ryan (1985). Gebaseerd op bevindingen dat beroepsmatige zelf-effectiviteit leidt tot hogere betrokkenheid en effectiviteit in uitdagende werksituaties, en dat culturele intelligentie ontwikkeld wordt door actieve interculturele deelname, werd verwacht dat dit een positieve relatie betreft. Middels Kanfers (1990) theorie over proximale en distale variabelen werd verwacht dat de vervulling van basis psychologische behoeften positief gerelateerd is aan beroepsmatige zelf-effectiviteit. Dit onderzoek kijkt op exploratieve wijze naar de dimensies van culturele intelligentie en afzonderlijke behoeften; autonomie, competentie en verbondenheid, en hun relatie met beroepsmatige zelf-effectiviteit. Uit een online vragenlijstonderzoek onder 97 Nederlandstalige docenten op internationaliserende universiteiten blijkt een significante positieve relatie tussen zowel culturele intelligentie en beroepsmatige zelf- effectiviteit, als tussen beroepsmatige zelf-effectiviteit en de basis psychologische behoeften. Uit exploratieve analyses bleken de afzonderlijke behoeften de beroepsmatige zelf-effectiviteit, en beroepsmatige zelf-effectiviteit de metacognitieve en motivationele dimensies significant te voorspellen. Deze bevindingen impliceren dat er verder onderzoek nodig is naar de complexe, voorspellende relaties met culturele intelligentie en beroepsmatige zelf-effectiviteit, en bieden praktische richtlijnen voor HR-beleidsmakers. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten voor universiteiten om de interculturele competenties van hun docenten te versterken, en de multiculturele educatie te bevorderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDe voorspellende kracht van Beroepsmatige Zelf-Effectiviteit op Culturele Intelligentie, en van de Basis Psychologische Behoeften op Beroepsmatige Zelf-Effectiviteit onder nederlandstalige docenten op internationaliserende universiteiten
dc.titleCulturele Intelligentie op Internationaliserende Universiteiten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsculturele intelligentie; universiteiten; basis psychologische behoeften; oddupational self-efficacy; nederlandstalige docenten; HRM; SHRM
dc.subject.courseuuStrategisch Human Resource Management
dc.thesis.id40772


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record