dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Langerak, Judith | |
dc.contributor.author | Pijls, Julia | |
dc.date.accessioned | 2024-11-02T00:01:34Z | |
dc.date.available | 2024-11-02T00:01:34Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48088 | |
dc.description.abstract | In een tijd van toenemende internationalisering op Nederlandse universiteiten wordt het
steeds belangrijker dat docenten over de juiste competenties beschikken voor multiculturele
educatie. Dit onderzoek richt zich op de culturele intelligentie van docenten door de relatie te
onderzoeken tussen beroepsmatige zelf-effectiviteit en culturele intelligentie, en in hoeverre deze
beroepsmatige zelf-effectiviteit voorspeld wordt door de vervulling van de basis psychologische
behoeften zoals beschreven door Deci & Ryan (1985). Gebaseerd op bevindingen dat
beroepsmatige zelf-effectiviteit leidt tot hogere betrokkenheid en effectiviteit in uitdagende
werksituaties, en dat culturele intelligentie ontwikkeld wordt door actieve interculturele deelname,
werd verwacht dat dit een positieve relatie betreft. Middels Kanfers (1990) theorie over proximale
en distale variabelen werd verwacht dat de vervulling van basis psychologische behoeften positief
gerelateerd is aan beroepsmatige zelf-effectiviteit. Dit onderzoek kijkt op exploratieve wijze naar
de dimensies van culturele intelligentie en afzonderlijke behoeften; autonomie, competentie en
verbondenheid, en hun relatie met beroepsmatige zelf-effectiviteit. Uit een online
vragenlijstonderzoek onder 97 Nederlandstalige docenten op internationaliserende universiteiten
blijkt een significante positieve relatie tussen zowel culturele intelligentie en beroepsmatige zelf-
effectiviteit, als tussen beroepsmatige zelf-effectiviteit en de basis psychologische behoeften. Uit
exploratieve analyses bleken de afzonderlijke behoeften de beroepsmatige zelf-effectiviteit, en
beroepsmatige zelf-effectiviteit de metacognitieve en motivationele dimensies significant te
voorspellen. Deze bevindingen impliceren dat er verder onderzoek nodig is naar de complexe,
voorspellende relaties met culturele intelligentie en beroepsmatige zelf-effectiviteit, en bieden
praktische richtlijnen voor HR-beleidsmakers. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten voor
universiteiten om de interculturele competenties van hun docenten te versterken, en de
multiculturele educatie te bevorderen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | De voorspellende kracht van Beroepsmatige Zelf-Effectiviteit op Culturele Intelligentie, en
van de Basis Psychologische Behoeften op Beroepsmatige Zelf-Effectiviteit
onder nederlandstalige docenten op internationaliserende universiteiten | |
dc.title | Culturele Intelligentie op Internationaliserende Universiteiten | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | culturele intelligentie; universiteiten; basis psychologische behoeften; oddupational self-efficacy; nederlandstalige docenten; HRM; SHRM | |
dc.subject.courseuu | Strategisch Human Resource Management | |
dc.thesis.id | 40772 | |