View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        'Hecho a mano'- De toeristische markt, marktwaar en marktverkopers in Antigua, Guatemala

        Thumbnail
        View/Open
        Ilse Topper - Hecho a mano - Ilse Topper.pdf (3.458Mb)
        Publication date
        2010
        Author
        Topper, I.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De vraag die centraal staat in deze scriptie gaat over de betekenis van de verkochte marktwaar voor marktverkopers op de toeristische markt van Antigua, Guatemala. De waren die verkocht worden op de toeristische markt, ook wel tipicamarkt, betekenen aan de ene kant een belangrijke inkomstenbron voor de verkopers en aan de andere kant maken ze deel uit van de beeldvorming van Guatemala. Hoe dit beeld van Guatemala eruit ziet, wordt zowel bepaald door de verwachting van toeristen alsmede door de houding van de verkopers zelf. De presentatie van de verkopers als een traditioneel en authentiek volk, maakt onderdeel uit van het verkoopproces. Met andere woorden, de identiteit (ongeacht of deze onterecht wordt gepresenteerd als traditioneel) wordt op de markt ingezet voor economische doeleinden. De marktwaar heeft hiedoor een dubbelzijdige betekenis gekregen: aan de ene kant is het goede inkomstenbron; aan de andere kant vormt het een representatie voor de Guatemalteekse bevolking
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4808
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo