View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wat is het verband tussen beroepskracht-kindratio op de bso en de betrokkenheid van het kind (4-12 jaar) en wordt dit verband gemedieerd door de emotionele ondersteuning van de pedagogisch medewerker?

        Thumbnail
        View/Open
        DEFINI~1.PDF (402.4Kb)
        Publication date
        2024
        Author
        Lange, Maaike de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De kwaliteit van de buitenschoolse opvang (bso) kan een aanzienlijke invloed hebben op de ontwikkeling van kinderen. Het is daarom belangrijk dat onderzoek wordt gedaan naar factoren die van invloed zijn op de kwaliteit van de bso, zodat beleid en de dagelijkse praktijk van de bso hierop aangepast kan worden. Deze studie onderzocht de relatie tussen de beroepskracht-kindratio en de betrokkenheid van kinderen op de buitenschoolse opvang, en de mediërende rol van emotionele ondersteuning door pedagogisch medewerkers. De steekproef bestond uit 139 buitenschoolse opvang locaties in Nederland. Er werd verwacht dat er een kleine negatieve relatie zou bestaan tussen de beroepskracht-kindratio en de betrokkenheid, en dat deze relatie gedeeltelijk zou worden gemedieerd door emotionele ondersteuning. De mediatie-analyse is uitgevoerd via PROCESS in SPSS. Uit de resultaten bleek dat er een kleine significante negatieve relatie is tussen de beroepskracht-kindratio en betrokkenheid. Er is geen relatie gevonden tussen beroepskracht-kindratio en emotionele ondersteuning. De relatie tussen beroepskrachtkind-ratio en betrokkenheid wordt niet gemedieerd door emotionele ondersteuning. Dit onderzoek biedt nieuwe inzichten met betrekking tot de kwaliteit van de Nederlandse bso. Mogelijke implicaties voor beleid en praktijk worden besproken. Sleutelwoorden: beroepskracht-kindratio, betrokkenheid, emotionele ondersteuning, buitenschoolse opvang kwaliteit, mediatie
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/47846
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo