Wat is het verband tussen beroepskracht-kindratio op de bso en de betrokkenheid van het kind (4-12 jaar) en wordt dit verband gemedieerd door de emotionele ondersteuning van de pedagogisch medewerker?
Summary
De kwaliteit van de buitenschoolse opvang (bso) kan een aanzienlijke invloed hebben op de
ontwikkeling van kinderen. Het is daarom belangrijk dat onderzoek wordt gedaan naar
factoren die van invloed zijn op de kwaliteit van de bso, zodat beleid en de dagelijkse praktijk
van de bso hierop aangepast kan worden. Deze studie onderzocht de relatie tussen de
beroepskracht-kindratio en de betrokkenheid van kinderen op de buitenschoolse opvang, en
de mediërende rol van emotionele ondersteuning door pedagogisch medewerkers. De
steekproef bestond uit 139 buitenschoolse opvang locaties in Nederland. Er werd verwacht dat
er een kleine negatieve relatie zou bestaan tussen de beroepskracht-kindratio en de
betrokkenheid, en dat deze relatie gedeeltelijk zou worden gemedieerd door emotionele
ondersteuning. De mediatie-analyse is uitgevoerd via PROCESS in SPSS. Uit de resultaten
bleek dat er een kleine significante negatieve relatie is tussen de beroepskracht-kindratio en
betrokkenheid. Er is geen relatie gevonden tussen beroepskracht-kindratio en emotionele
ondersteuning. De relatie tussen beroepskrachtkind-ratio en betrokkenheid wordt niet
gemedieerd door emotionele ondersteuning. Dit onderzoek biedt nieuwe inzichten met
betrekking tot de kwaliteit van de Nederlandse bso. Mogelijke implicaties voor beleid en
praktijk worden besproken.
Sleutelwoorden: beroepskracht-kindratio, betrokkenheid, emotionele ondersteuning,
buitenschoolse opvang kwaliteit, mediatie