View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Foto'37 in Beeld

        Thumbnail
        View/Open
        Kristel Witkam_Foto '37 in Beeld.pdf (8.256Mb)
        Publication date
        2022
        Author
        Witkam, Kristel
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit is een monografisch onderzoek naar de tentoonstelling Foto ’37 in 1937 in het Stedelijk Museum Amsterdam in relatie tot vergelijkbare internationale fotografische overzichtstentoonstellingen ten tijde van het interbellum. Het onderzoek begint met een introductie van de gebruikte theorieën en methoden namelijk: exhibition history en Actor Netwerk Theorie (ANT). Het tweede hoofdstuk is een inleiding op de tentoonstellingen die zijn vergeleken: Foto ’37, Film und Foto (FiFo) en Photography 1839-1937. In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de belangrijkste politieke, culturele en kunsthistorische ontwikkelingen in de moderne kunst - waaronder de fotografie - die invloed hadden op fotografietentoonstellingen ten tijde van het interbellum. Hierbij zijn de politieke onrust, Nieuwe Fotografie en Fotografie als Kunst belangrijke thema’s. In het derde hoofdstuk wordt met behulp van de Actor Network Theorie de tentoonstelling Foto ’37 beschreven. De resultaten zijn verwerkt in een Actanten Netwerk Overzicht. Opvallende relaties zijn beschreven. Een interessante bevinding is dat Eva Besnyö een centraal gepositioneerde actant was met veel invloed. Alle actanten zijn ingedeeld in de thema’s: organisatie, financiën, doel en design, foto’s en fotografen, events, marketing en communicatie en reacties van de pers. De resultaten uit dit hoofdstuk zijn vervolgens gebruikt als input voor de vergelijking met de tentoonstellingen Film und Foto en Photography 1839-1937 in het vierde en laatste hoofdstuk. Deze twee tentoonstellingen waren geschikt voor een vergelijking met Foto ‘37, omdat zij alle drie georganiseerd zijn in het interbellum, allen overzichtstentoonstellingen van de fotografie zijn, allen de nadruk leggen op de fotografische stroming Nieuwe Fotografie en alle drie internationaal van opzet zijn. De drie tentoonstellingen laten zien wat de karakteristieke eigenschappen van de fotografie zijn door het geven van voorbeelden van verschillende fotografische technieken, stijlen en thema’s. Er zijn twee opvallende verschillen tussen de tentoonstellingen. Film und Foto, de eerste van de drie tentoonstellingen, richt zich ook op film, wat bij de andere twee tentoonstellingen niet aan de orde komt, ondanks dat Film und Foto inspiratie was voor Foto ’37 en Photography 1839-1937. Een ander opvallend verschil is dat Foto ’37 meer dan de andere tentoonstellingen gericht is op de documentairefotografie. Foto ’37 wil de maatschappelijke rol van de fotografie benadrukken en zorgt hiermee voor een kantelpunt in de fotografische ontwikkelingen van het interbellum.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/477
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo