Foto'37 in Beeld
Summary
Dit is een monografisch onderzoek naar de tentoonstelling Foto ’37 in 1937 in het Stedelijk
Museum Amsterdam in relatie tot vergelijkbare internationale fotografische
overzichtstentoonstellingen ten tijde van het interbellum. Het onderzoek begint met een
introductie van de gebruikte theorieën en methoden namelijk: exhibition history en Actor
Netwerk Theorie (ANT). Het tweede hoofdstuk is een inleiding op de tentoonstellingen die
zijn vergeleken: Foto ’37, Film und Foto (FiFo) en Photography 1839-1937. In dit hoofdstuk
wordt ingegaan op de belangrijkste politieke, culturele en kunsthistorische ontwikkelingen in
de moderne kunst - waaronder de fotografie - die invloed hadden op
fotografietentoonstellingen ten tijde van het interbellum. Hierbij zijn de politieke onrust,
Nieuwe Fotografie en Fotografie als Kunst belangrijke thema’s. In het derde hoofdstuk wordt
met behulp van de Actor Network Theorie de tentoonstelling Foto ’37 beschreven. De
resultaten zijn verwerkt in een Actanten Netwerk Overzicht. Opvallende relaties zijn
beschreven. Een interessante bevinding is dat Eva Besnyö een centraal gepositioneerde actant
was met veel invloed. Alle actanten zijn ingedeeld in de thema’s: organisatie, financiën, doel
en design, foto’s en fotografen, events, marketing en communicatie en reacties van de pers.
De resultaten uit dit hoofdstuk zijn vervolgens gebruikt als input voor de vergelijking met de
tentoonstellingen Film und Foto en Photography 1839-1937 in het vierde en laatste
hoofdstuk. Deze twee tentoonstellingen waren geschikt voor een vergelijking met Foto ‘37,
omdat zij alle drie georganiseerd zijn in het interbellum, allen overzichtstentoonstellingen van
de fotografie zijn, allen de nadruk leggen op de fotografische stroming Nieuwe Fotografie en
alle drie internationaal van opzet zijn. De drie tentoonstellingen laten zien wat de
karakteristieke eigenschappen van de fotografie zijn door het geven van voorbeelden van
verschillende fotografische technieken, stijlen en thema’s. Er zijn twee opvallende verschillen
tussen de tentoonstellingen. Film und Foto, de eerste van de drie tentoonstellingen, richt zich
ook op film, wat bij de andere twee tentoonstellingen niet aan de orde komt, ondanks dat Film
und Foto inspiratie was voor Foto ’37 en Photography 1839-1937. Een ander opvallend
verschil is dat Foto ’37 meer dan de andere tentoonstellingen gericht is op de
documentairefotografie. Foto ’37 wil de maatschappelijke rol van de fotografie benadrukken
en zorgt hiermee voor een kantelpunt in de fotografische ontwikkelingen van het interbellum.