Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRossem, Patrick van
dc.contributor.authorWitkam, Kristel
dc.date.accessioned2022-02-08T01:00:52Z
dc.date.available2022-02-08T01:00:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/477
dc.description.abstractDit is een monografisch onderzoek naar de tentoonstelling Foto ’37 in 1937 in het Stedelijk Museum Amsterdam in relatie tot vergelijkbare internationale fotografische overzichtstentoonstellingen ten tijde van het interbellum. Het onderzoek begint met een introductie van de gebruikte theorieën en methoden namelijk: exhibition history en Actor Netwerk Theorie (ANT). Het tweede hoofdstuk is een inleiding op de tentoonstellingen die zijn vergeleken: Foto ’37, Film und Foto (FiFo) en Photography 1839-1937. In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de belangrijkste politieke, culturele en kunsthistorische ontwikkelingen in de moderne kunst - waaronder de fotografie - die invloed hadden op fotografietentoonstellingen ten tijde van het interbellum. Hierbij zijn de politieke onrust, Nieuwe Fotografie en Fotografie als Kunst belangrijke thema’s. In het derde hoofdstuk wordt met behulp van de Actor Network Theorie de tentoonstelling Foto ’37 beschreven. De resultaten zijn verwerkt in een Actanten Netwerk Overzicht. Opvallende relaties zijn beschreven. Een interessante bevinding is dat Eva Besnyö een centraal gepositioneerde actant was met veel invloed. Alle actanten zijn ingedeeld in de thema’s: organisatie, financiën, doel en design, foto’s en fotografen, events, marketing en communicatie en reacties van de pers. De resultaten uit dit hoofdstuk zijn vervolgens gebruikt als input voor de vergelijking met de tentoonstellingen Film und Foto en Photography 1839-1937 in het vierde en laatste hoofdstuk. Deze twee tentoonstellingen waren geschikt voor een vergelijking met Foto ‘37, omdat zij alle drie georganiseerd zijn in het interbellum, allen overzichtstentoonstellingen van de fotografie zijn, allen de nadruk leggen op de fotografische stroming Nieuwe Fotografie en alle drie internationaal van opzet zijn. De drie tentoonstellingen laten zien wat de karakteristieke eigenschappen van de fotografie zijn door het geven van voorbeelden van verschillende fotografische technieken, stijlen en thema’s. Er zijn twee opvallende verschillen tussen de tentoonstellingen. Film und Foto, de eerste van de drie tentoonstellingen, richt zich ook op film, wat bij de andere twee tentoonstellingen niet aan de orde komt, ondanks dat Film und Foto inspiratie was voor Foto ’37 en Photography 1839-1937. Een ander opvallend verschil is dat Foto ’37 meer dan de andere tentoonstellingen gericht is op de documentairefotografie. Foto ’37 wil de maatschappelijke rol van de fotografie benadrukken en zorgt hiermee voor een kantelpunt in de fotografische ontwikkelingen van het interbellum.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectEen monografisch onderzoek naar de tentoonstelling Foto ’37 in relatie tot vergelijkbare internationale fotografische overzichtstentoonstellingen ten tijde van het interbellum.
dc.titleFoto'37 in Beeld
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsFotografie; Interbellum; Foto '37; FIFO ; MoMA ; Exhibition History ; Actor Network Theory ; Stedelijk Museum Amsterdam ; Eva Besnyö; Paul Schuitema ;
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis
dc.thesis.id2148


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record