De invloed van de zomercursus ‘Plezier op School’ op sociaal angstige kinderen en de waarneming van kinderen, ouders en leerkrachten ten aanzien van de sociale angst.
Summary
In deze studie is onderzocht welke invloed het volgen van de zomercursus ‘Plezier op School’ (POS) heeft op sociaal angstige kinderen en of kinderen, ouders en leerkrachten overeenkwamen in de waarneming van sociale angst van kinderen die de transitie maakten van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs, zowel met als zonder het volgen van de zomercursus POS. 121 kinderen (M leeftijd= 11 jaar, SD= 7 maanden) werden geselecteerd op basis van een verhoogde score op de Sociale Angstschaal voor kinderen (SAS-K). De waarneming van ouders en leerkrachten ten aanzien van sociale angst van een kind werd gemeten met de Child Behavioural Checklist (CBCL) en de Teacher Report Form (TRF). Kinderen werden willekeurig toegewezen aan een experimentele- of controleconditie. In tegenstelling tot de verwachtingen werd er geen afname weergeven van sociale angst bij kinderen, na het volgen van de zomercursus POS. Kinderen, ouders en leerkrachten gaven overeenkomsten aan in de verandering van sociale angst van kinderen na de transitie van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.