View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De puzzel leggen: een multidisciplinair onderzoek naar de relatie tussen een langdurige formele leeractiviteit en employability

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie Floor ter Haar (6251676) definitief.pdf (998.1Kb)
        Publication date
        2024
        Author
        Haar, Floor ter
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek analyseert de wijze waarop een langdurige formele leeractiviteit invloed heeft op de employability van de deelnemende professionals en welke rol social support en learning value of the job in dit proces spelen. De langdurige formele leeractiviteit is van invloed op alle employability dimensies die door Forrier et al. (2015) worden omgeschreven, maar draagt vooral bij aan het menselijk kapitaal en de self-perceived employability. Een uitdagend takenpakket naast een langdurige formele opleiding bevordert de duurzame employability door voortdurende kennisontwikkeling en interne baantransities te ondersteunen. Job crafting, waarbij werknemers hun taken zelf vormgeven en kennis toepassen, heeft eveneens een positief effect op employability, mits hier ruimte voor is binnen de werkcontext. Gebrek aan ruimte voor job crafting belemmert de employability ontwikkeling, waardoor werknemers elders uitdaging zoeken. Doelgerichte sociale ondersteuning op de werkvloer versterkt het menselijk kapitaal en self-perceived employability door het toepassen van nieuwe kennis te faciliteren. Relatiegerichte ondersteuning wordt gewaardeerd, maar heeft geen directe invloed op employability. Gebrek aan doelgerichte ondersteuning leidt tot belemmerde groei en employability ontwikkeling. Kortom, langdurige formele leeractiviteiten hebben een aanzienlijke impact op employability, voornamelijk door het vergroten van menselijk kapitaal en self-perceived employability. Een uitdagend takenpakket of jobcrafting en doelgerichte social support versterken deze effecten, terwijl het ontbreken hiervan de ontwikkeling kan belemmeren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/47496
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo