Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorThunnissen, Marian
dc.contributor.authorHaar, Floor ter
dc.date.accessioned2024-08-30T00:01:05Z
dc.date.available2024-08-30T00:01:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/47496
dc.description.abstractDit onderzoek analyseert de wijze waarop een langdurige formele leeractiviteit invloed heeft op de employability van de deelnemende professionals en welke rol social support en learning value of the job in dit proces spelen. De langdurige formele leeractiviteit is van invloed op alle employability dimensies die door Forrier et al. (2015) worden omgeschreven, maar draagt vooral bij aan het menselijk kapitaal en de self-perceived employability. Een uitdagend takenpakket naast een langdurige formele opleiding bevordert de duurzame employability door voortdurende kennisontwikkeling en interne baantransities te ondersteunen. Job crafting, waarbij werknemers hun taken zelf vormgeven en kennis toepassen, heeft eveneens een positief effect op employability, mits hier ruimte voor is binnen de werkcontext. Gebrek aan ruimte voor job crafting belemmert de employability ontwikkeling, waardoor werknemers elders uitdaging zoeken. Doelgerichte sociale ondersteuning op de werkvloer versterkt het menselijk kapitaal en self-perceived employability door het toepassen van nieuwe kennis te faciliteren. Relatiegerichte ondersteuning wordt gewaardeerd, maar heeft geen directe invloed op employability. Gebrek aan doelgerichte ondersteuning leidt tot belemmerde groei en employability ontwikkeling. Kortom, langdurige formele leeractiviteiten hebben een aanzienlijke impact op employability, voornamelijk door het vergroten van menselijk kapitaal en self-perceived employability. Een uitdagend takenpakket of jobcrafting en doelgerichte social support versterken deze effecten, terwijl het ontbreken hiervan de ontwikkeling kan belemmeren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDit onderzoek analyseert de wijze waarop een langdurige formele leeractiviteit invloed heeft op de employability van de deelnemende professionals en welke rol social support en learning value of the job in dit proces spelen.
dc.titleDe puzzel leggen: een multidisciplinair onderzoek naar de relatie tussen een langdurige formele leeractiviteit en employability
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLangdurige formele leeractiviteit, employability, learning value of the job, social support.
dc.subject.courseuuStrategisch Human Resource Management
dc.thesis.id38353


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record