De kracht van het tweewielercentrum in het BBL-onderwijs
Summary
In dit onderzoek is nagegaan hoe leren op de werkplek en leren op school idealiter met elkaar verweven kunnen worden in een BBL-opleiding. Guile en Griffiths (2003; 2001) beschrijven in hun geïntegreerde model hoe deze vormen met elkaar verweven kunnen worden. Echter, dit model is weinig concreet en biedt weinig handvatten. Ook zijn goede voorbeelden van situaties waarin deze integratie optimaal is, nog weinig te vinden (Murtonen, Sahlström, & Tynjälä 2009). In dit onderzoek is het geïntegreerde model verder uitgewerkt en vergeleken met de onderwijspraktijk. De opleiding tweewielertechniek van het ROC Midden Nederland in het tweewielercentrum staat in het onderzoek centraal. Door middel van interviews met deelnemers, docenten en praktijkopleiders is de huidige situatie geanalyseerd. Uit het onderzoek blijkt dat het tweewielercentrum er goed in slaagt om het leren op school aan te laten sluiten op het leren in de praktijk. De up-to-date kennis die aanwezig is bij docenten en de moderne outillage maken de verbinding met het leren op de werkplek sterker. Door verbetering van de communicatie tussen het ROC en de verschillende leerbedrijven zal de aansluiting nog meer verbeterd kunnen worden.