View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Welkom in Gelre

        Thumbnail
        View/Open
        WelkomInGelre_JN_MAEWS.pdf (2.585Mb)
        Publication date
        2024
        Author
        Nuesink, Joyce
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het huidige zorglandschap staat in het perspectief van de ‘zelfredzame patiënt’, die goed weet wat hij wil en kan. Tegenwoordig beslist de zorgprofessional niet alleen, maar dit doet hij samen met de patiënt. Om deze vorm van patiëntgerichte zorg goed te laten verlopen, is patiëntencommunicatie belangrijker dan ooit. Duidelijke informatie is de basis van deze communicatie. In Gelre ziekenhuizen ligt daarom aan elk bed op de verpleegafdeling het ‘Welkom in Gelre’ opnamemagazine. Dit magazine biedt de patiënt informatie over de opname, ingedeeld in rechten-en- plichten informatie, informatie over het reilen en zeilen bij opname en nieuws uit het ziekenhuis. Dit onderzoek analyseert hoe opgenomen patiënten een opnamemagazine waarderen. De centrale vraag van dit onderzoek luidt: Hoe waarderen patiënten van Gelre ziekenhuizen bij opname op de verpleegafdeling het opnamemagazine ‘Welkom in Gelre’ op gebied van gebruik, vorm en vervulling van de informatiebehoefte? Deze hoofdvraag wordt beantwoord aan de hand van drie deelvragen: - Zijn patiënten gemotiveerd om het opnamemagazine ‘Welkom in Gelre’ te gebruiken tijdens hun opname en hoe vullen ze dit gebruik in? - Sluit de informatie in het opnamemagazine ‘Welkom in Gelre’ aan bij de informatiebehoefte van patiënten tijdens hun opname? - Hoe waarderen patiënten de vormgeving en presentatie van het schriftelijke opnamemagazine ‘Welkom in Gelre’? Twee deelonderzoeken zijn uitgevoerd om de deelvragen te beantwoorden, zowel een kwantitatieve als een kwalitatieve methode. In het eerste deelonderzoek is een vragenlijst opgesteld die is uitgedeeld onder patiënten op de verpleegafdeling. In het tweede deelonderzoek is met enkele van deze patiënten een diepte-interview uitgevoerd. Met de combinatie van deze twee methodes was het mogelijk om inzicht te krijgen in de waardering van het opnamemagazine en de motivatie achter deze waardering. Uit de deelonderzoeken kwamen interessante bevindingen naar voren op gebied van gebruik, inhoud en vorm van het opnamemagazine. Over het algemeen zijn de patiënten erg tevreden over het ‘Welkom in Gelre’, het gemiddelde rapportcijfer was dan ook een 7.5. Echter, meer dan de helft van de patiënten leest het opnamemagazine niet volledig. Naast de opnamesituatie van de patiënt is een andere reden dat veel patiënten niet op het opnamemagazine gewezen worden. De patiënten die het wel lezen, missen geen informatie en vinden ook geen van de informatie overbodig. Er is vooral veel behoefte aan informatie die houvast biedt en aan ‘leuke’ verhalen over Gelre ziekenhuizen. De waardering van de vorm is hoog, waarbij vooral de samenhang tussen de tekst en de afbeeldingen opvalt bij de patiënten. De patiënten hebben een grote voorkeur voor het kunnen vastpakken van een papieren magazine, een digitale versie wordt niet gewaardeerd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/45878
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo