Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDoelen-van der Giessen, Jeanine van der
dc.contributor.authorNuesink, Joyce
dc.date.accessioned2024-02-01T01:01:48Z
dc.date.available2024-02-01T01:01:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/45878
dc.description.abstractHet huidige zorglandschap staat in het perspectief van de ‘zelfredzame patiënt’, die goed weet wat hij wil en kan. Tegenwoordig beslist de zorgprofessional niet alleen, maar dit doet hij samen met de patiënt. Om deze vorm van patiëntgerichte zorg goed te laten verlopen, is patiëntencommunicatie belangrijker dan ooit. Duidelijke informatie is de basis van deze communicatie. In Gelre ziekenhuizen ligt daarom aan elk bed op de verpleegafdeling het ‘Welkom in Gelre’ opnamemagazine. Dit magazine biedt de patiënt informatie over de opname, ingedeeld in rechten-en- plichten informatie, informatie over het reilen en zeilen bij opname en nieuws uit het ziekenhuis. Dit onderzoek analyseert hoe opgenomen patiënten een opnamemagazine waarderen. De centrale vraag van dit onderzoek luidt: Hoe waarderen patiënten van Gelre ziekenhuizen bij opname op de verpleegafdeling het opnamemagazine ‘Welkom in Gelre’ op gebied van gebruik, vorm en vervulling van de informatiebehoefte? Deze hoofdvraag wordt beantwoord aan de hand van drie deelvragen: - Zijn patiënten gemotiveerd om het opnamemagazine ‘Welkom in Gelre’ te gebruiken tijdens hun opname en hoe vullen ze dit gebruik in? - Sluit de informatie in het opnamemagazine ‘Welkom in Gelre’ aan bij de informatiebehoefte van patiënten tijdens hun opname? - Hoe waarderen patiënten de vormgeving en presentatie van het schriftelijke opnamemagazine ‘Welkom in Gelre’? Twee deelonderzoeken zijn uitgevoerd om de deelvragen te beantwoorden, zowel een kwantitatieve als een kwalitatieve methode. In het eerste deelonderzoek is een vragenlijst opgesteld die is uitgedeeld onder patiënten op de verpleegafdeling. In het tweede deelonderzoek is met enkele van deze patiënten een diepte-interview uitgevoerd. Met de combinatie van deze twee methodes was het mogelijk om inzicht te krijgen in de waardering van het opnamemagazine en de motivatie achter deze waardering. Uit de deelonderzoeken kwamen interessante bevindingen naar voren op gebied van gebruik, inhoud en vorm van het opnamemagazine. Over het algemeen zijn de patiënten erg tevreden over het ‘Welkom in Gelre’, het gemiddelde rapportcijfer was dan ook een 7.5. Echter, meer dan de helft van de patiënten leest het opnamemagazine niet volledig. Naast de opnamesituatie van de patiënt is een andere reden dat veel patiënten niet op het opnamemagazine gewezen worden. De patiënten die het wel lezen, missen geen informatie en vinden ook geen van de informatie overbodig. Er is vooral veel behoefte aan informatie die houvast biedt en aan ‘leuke’ verhalen over Gelre ziekenhuizen. De waardering van de vorm is hoog, waarbij vooral de samenhang tussen de tekst en de afbeeldingen opvalt bij de patiënten. De patiënten hebben een grote voorkeur voor het kunnen vastpakken van een papieren magazine, een digitale versie wordt niet gewaardeerd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectEen patiëntenwaarderingsonderzoek naar het opnamemagazine ‘Welkom in Gelre’.
dc.titleWelkom in Gelre
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie en Organisatie
dc.thesis.id27503


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record