View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Meetinstrument ontwerp voor oriëntaties van aardrijkskundedocenten ten aanzien van klimaateducatie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Arjen van Keulen.pdf (1.846Mb)
        Publication date
        2023
        Author
        Keulen, Arjen van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Klimaateducatie is een onderdeel van de aardrijkskundelessen. Wat er precies wordt lesgegeven en op welke manier is afhankelijk van de oriëntatie van de docent. Oriëntaties kunnen worden ingedeeld in op basis van leerdoelen, einddoelen en overtuigingen van de docent. Zo wil de ene docent de kennis over de fysische processen die spelen overbrengen, terwijl een andere docent leerlingen wil leren hoe om te gaan met de gevolgen van klimaatverandering. Een kwantitatief meetinstrument om de mate waarin de verschillende oriëntaties betreft klimaatverandering onder aardrijkskundedocenten voorkomen is nog niet ontwikkeld. In dit onderzoek komt naar voren hoe zo’n kwantitatief meetinstrument vorm kan krijgen. Op basis van eerder uitgevoerd kwalitatief onderzoek zijn variabelen van tien oriëntaties omgezet naar enquêtevragen waarmee de mate waarin de oriëntaties voorkomen is vastgesteld. De eendimensionale en tweedimensionale vragen op basis van die variabelen geven de mogelijkheid een korte enquête te creëren waarmee een groter kwantitatief onderzoek kan worden ontwikkeld. Abstract Climate education is a part of geography lessons. What exactly is taught and the way it is taught depends on the orientation of the teacher. Orientations can be classified based on learning goals, purposes and underlying convictions of the teacher. One teacher might want to teach about the physical processes of climate change, while another wants students to be able to deal with the consequences of climate change. A quantitative instrument to determine the ratio of orientations of geography teachers concerning climate has not been developed yet. This study shows how such a quantitative measuring instrument can be formed. Based on already executed qualitative research, variables of ten orientations have been converted to survey questions with which the ratio of orientations has been established. The one dimensional and two dimensional questions based on those variables give the opportunity to create a short survey for a large quantitative study.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/45464
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo