dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Favier, Tim | |
dc.contributor.author | Keulen, Arjen van | |
dc.date.accessioned | 2023-11-02T01:01:13Z | |
dc.date.available | 2023-11-02T01:01:13Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/45464 | |
dc.description.abstract | Klimaateducatie is een onderdeel van de aardrijkskundelessen. Wat er precies wordt lesgegeven en
op welke manier is afhankelijk van de oriëntatie van de docent. Oriëntaties kunnen worden
ingedeeld in op basis van leerdoelen, einddoelen en overtuigingen van de docent. Zo wil de ene
docent de kennis over de fysische processen die spelen overbrengen, terwijl een andere docent
leerlingen wil leren hoe om te gaan met de gevolgen van klimaatverandering. Een kwantitatief
meetinstrument om de mate waarin de verschillende oriëntaties betreft klimaatverandering onder
aardrijkskundedocenten voorkomen is nog niet ontwikkeld. In dit onderzoek komt naar voren hoe
zo’n kwantitatief meetinstrument vorm kan krijgen. Op basis van eerder uitgevoerd kwalitatief
onderzoek zijn variabelen van tien oriëntaties omgezet naar enquêtevragen waarmee de mate
waarin de oriëntaties voorkomen is vastgesteld. De eendimensionale en tweedimensionale vragen
op basis van die variabelen geven de mogelijkheid een korte enquête te creëren waarmee een groter
kwantitatief onderzoek kan worden ontwikkeld.
Abstract
Climate education is a part of geography lessons. What exactly is taught and the way it is taught
depends on the orientation of the teacher. Orientations can be classified based on learning goals,
purposes and underlying convictions of the teacher. One teacher might want to teach about the
physical processes of climate change, while another wants students to be able to deal with the
consequences of climate change. A quantitative instrument to determine the ratio of orientations of
geography teachers concerning climate has not been developed yet. This study shows how such a
quantitative measuring instrument can be formed. Based on already executed qualitative research,
variables of ten orientations have been converted to survey questions with which the ratio of
orientations has been established. The one dimensional and two dimensional questions based on
those variables give the opportunity to create a short survey for a large quantitative study. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | Het ontwikkelen van een enquête als meetinstrument om de oriëntaties van aardrijkskundedocenten ten aanzien van klimaateducatie vast te kunnen stellen. | |
dc.title | Meetinstrument ontwerp voor oriëntaties van aardrijkskundedocenten ten aanzien van klimaateducatie | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Aardrijkskunde; oriëntaties; klimaateducatie; meetinstrument; docenten | |
dc.subject.courseuu | Geografie: educatie en communicatie | |
dc.thesis.id | 24904 | |