Reflecteren bij opleidingen mbo Verpleegkunde
Summary
In dit onderzoek werd gezocht naar de kwaliteit van de mondelinge en schriftelijke reflecties van studenten op opleidingen mbo Verpleegkunde en de relatie met de reflectievragen en –opdrachten die de studenten daarbij krijgen. De vraagstelling was: Is er een relatie tussen de schriftelijke en mondelinge reflecties van studenten van mbo Verpleegkunde enerzijds en de schriftelijke reflectieopdracht en mondelinge vraagstelling anderzijds? Er werden 35 schriftelijke en 19 mondelinge reflecties geanalyseerd aan de hand van acht reflectieve denkactiviteiten die samen een reflectiecyclus aangeven van ervaring, veranderingen en nieuw inzicht. De onderwerpen waarop werd gereflecteerd werden verdeeld in drie objecten. Twee soorten op reflectie gerichte vragen werden onderscheiden. Bij alle soorten reflecties die werden onderscheiden bleek dat de denkactiviteiten Analyseren, Structureren en Toeschrijven nauwelijks voorkwamen. Om de kwaliteit van de reflecties te verbeteren is het nodig om gerichter vragen te stellen en opdrachten te geven ten aanzien van deze denkactiviteiten.