Klimaatzorgen in een onzekere toekomt
Summary
Uit wetenschappelijke literatuur blijkt dat veel jongeren zich zorgen maken of zelfs last hebben van
angstgevoelens voor toekomstige klimaatverandering (Bosschaart, 2019; Feiten En Cijfers over
Klimaatverandering | Nederlands Jeugdinstituut, n.d; Save The children, & Kidsweek, 2019).
Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen wat de rol is van kennis op de attitude van jongeren ten
aanzien van toekomstige klimaatverandering. Om dit te achterhalen, is gekeken naar de initiële attitude
van leerlingen uit de derde klas vwo t.a.v. toekomstige klimaatverandering, hoe deze leerlingen de
onzekerheden in de grafiek van het Intergovernmental Panel on Climate Change interpreteren, in
hoeverre deze interpretatie te verklaren is aan de hand van hun voorkennis en initiële attitude en in
hoeverre het opdoen van kennis over de onzekerheden de attitude van leerlingen uit de derde klas vwo
t.a.v. toekomstige klimaatverandering verandert.
Om de onderzoeksvragen te beantwoorden zijn veertien leerlingen uit 3 vwo geïnterviewd. Voorafgaand
aan en na het interview vulden de leerlingen een enquête in om hun attitude t.a.v. toekomstige
klimaatverandering vast te leggen.
Uit de resultaten blijkt dat de leerlingen uit de derde klas vwo een positieve attitude t.a.v. toekomstige
klimaatverandering hebben. Wel blijkt een groot deel van de leerlingen een lagere attitude te hebben
wanneer het gaat om zorgen en angstgevoelens. Daarnaast blijkt dat de onzekerheden in de grafiek van
het Intergovernmental Panel on Climate Change niet kunnen worden geïdentificeerd door de leerlingen.
Er zijn geen verbanden gevonden tussen de voorkennis, initiële attitude en de interpretatie van de
grafiek. Daarnaast blijkt dat het opdoen van kennis over onzekerheden t.a.v. toekomstige
klimaatverandering een positief effect heeft op het geloof in uitspraken van klimaatwetenschappers, het
geloof in maatregelen om toekomstige klimaatverandering tegen te gaan en de overtuiging dat de
overheid en grote bedrijven verantwoordelijk zijn voor het oplossen van de klimaatcrisis. Daarentegen
blijkt dat het opdoen van kennis over onzekerheden resulteert in meer zorgen bij de leerlingen.
Op basis hiervan wordt aanbevolen om transparanter te zijn over de onzekerheden en deze duidelijk te
communiceren. Daarnaast wordt het advies gegeven om ervoor te zorgen dat kennis wordt opgenomen
en verwerkt en dat de concentratie hoog blijft om ervoor te zorgen dat leerlingen de grafiek juist
interpreteren. Ook wordt aanbevolen een vervolgonderzoek te starten naar welke onderwijsmethode het
meest gewenste effect heeft op de attitude van jongeren t.a.v. toekomstige klimaatverandering. Hierbij
moet ook worden onderzocht welke onderwijsmethode leidt tot een afname van zorgen en
angstgevoelens.