Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFavier, Tim
dc.contributor.authorHaastert, Nina van
dc.date.accessioned2023-09-28T23:01:01Z
dc.date.available2023-09-28T23:01:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/45251
dc.description.abstractUit wetenschappelijke literatuur blijkt dat veel jongeren zich zorgen maken of zelfs last hebben van angstgevoelens voor toekomstige klimaatverandering (Bosschaart, 2019; Feiten En Cijfers over Klimaatverandering | Nederlands Jeugdinstituut, n.d; Save The children, & Kidsweek, 2019). Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen wat de rol is van kennis op de attitude van jongeren ten aanzien van toekomstige klimaatverandering. Om dit te achterhalen, is gekeken naar de initiële attitude van leerlingen uit de derde klas vwo t.a.v. toekomstige klimaatverandering, hoe deze leerlingen de onzekerheden in de grafiek van het Intergovernmental Panel on Climate Change interpreteren, in hoeverre deze interpretatie te verklaren is aan de hand van hun voorkennis en initiële attitude en in hoeverre het opdoen van kennis over de onzekerheden de attitude van leerlingen uit de derde klas vwo t.a.v. toekomstige klimaatverandering verandert. Om de onderzoeksvragen te beantwoorden zijn veertien leerlingen uit 3 vwo geïnterviewd. Voorafgaand aan en na het interview vulden de leerlingen een enquête in om hun attitude t.a.v. toekomstige klimaatverandering vast te leggen. Uit de resultaten blijkt dat de leerlingen uit de derde klas vwo een positieve attitude t.a.v. toekomstige klimaatverandering hebben. Wel blijkt een groot deel van de leerlingen een lagere attitude te hebben wanneer het gaat om zorgen en angstgevoelens. Daarnaast blijkt dat de onzekerheden in de grafiek van het Intergovernmental Panel on Climate Change niet kunnen worden geïdentificeerd door de leerlingen. Er zijn geen verbanden gevonden tussen de voorkennis, initiële attitude en de interpretatie van de grafiek. Daarnaast blijkt dat het opdoen van kennis over onzekerheden t.a.v. toekomstige klimaatverandering een positief effect heeft op het geloof in uitspraken van klimaatwetenschappers, het geloof in maatregelen om toekomstige klimaatverandering tegen te gaan en de overtuiging dat de overheid en grote bedrijven verantwoordelijk zijn voor het oplossen van de klimaatcrisis. Daarentegen blijkt dat het opdoen van kennis over onzekerheden resulteert in meer zorgen bij de leerlingen. Op basis hiervan wordt aanbevolen om transparanter te zijn over de onzekerheden en deze duidelijk te communiceren. Daarnaast wordt het advies gegeven om ervoor te zorgen dat kennis wordt opgenomen en verwerkt en dat de concentratie hoog blijft om ervoor te zorgen dat leerlingen de grafiek juist interpreteren. Ook wordt aanbevolen een vervolgonderzoek te starten naar welke onderwijsmethode het meest gewenste effect heeft op de attitude van jongeren t.a.v. toekomstige klimaatverandering. Hierbij moet ook worden onderzocht welke onderwijsmethode leidt tot een afname van zorgen en angstgevoelens.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectUit wetenschappelijke literatuur blijkt dat jongeren zich zorgen maken of zelfs angsten hebben voor toekomstige klimaatverandering. Mijn masterscriptie onderzocht de rol van kennis op de attitude van 3 vwo-leerlingen ten aanzien van dit onderwerp, met de focus op kennis over onzekerheden in toekomstscenario's. Het doel was te achterhalen of het opdoen van deze kennis hun zorgen kon verminderen. Dit biedt inzicht in de effectiviteit van educatie bij het aanpakken van klimaatzorgen onder jongeren.
dc.titleKlimaatzorgen in een onzekere toekomt
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKlimaatverandering, attitude, houding, zorgen, angstgevoelens, kennis
dc.subject.courseuuGeografie: educatie en communicatie
dc.thesis.id24851


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record