View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hoofdtitel: De kwaliteit van loopbaangesprekken in de beroepsonderwijskolom. Ondertitel: De invloed van de kwaliteit van loopbaangesprekken op studiesucces en doorstroom in horecaopleidingen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Reijners, PBG- 3330109.pdf (912.3Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Reijners, P.B.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er is nog weinig specifiek onderzoek verricht naar het toepassen van loopbaangesprekken en het begeleidingsproces tijdens deze gesprekken als vorm van loopbaanontwikkeling en –begeleiding [LOB] in het onderwijs (Mittendorff, 2005; Van den Berg & De Bruijn, 2009). Bovendien blijkt dat nog een relatief aanzienlijk deel van de leerlingen en studenten die na afronding van hun opleiding doorstromen naar vervolgopleidingen uit valt omdat ze nog onvoldoende zicht hebben op wat ze willen en kunnen (Van Esch & Neuvel, 2003). In dit onderzoek is daarom allereerst nagegaan wat een loopbaangesprek is en hoe de kwaliteit daarvan gewaarborgd kan worden. Vervolgens is door middel van vragenlijsten afgenomen onder leerlingen en studenten aan horecaopleidingen in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs [vmbo], middelbaar beroepsonderwijs [mbo] en hoger beroepsonderwijs [hbo] de rol van de kwaliteit van het loopbaangesprek in relatie tot studiesucces en doorstroom in de beroepskolom onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat moeilijk vastgesteld kan worden welke onderzochte indicatoren bijdragen aan de kwaliteit van het loopbaangesprek. Daarnaast blijken vooral de eigenschappen van loopbaanbegeleiders een belangrijke invloed te hebben op studiesucces en doorstroom van leerlingen en studenten. Dit pleit voor het doen van praktisch en wetenschappelijk vervolgonderzoek ter bevordering van kwalitatief goede loopbaangesprekken in onderwijsinstellingen
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4517
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo