dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Baartman, LKJ | |
dc.contributor.advisor | Schaaf, MF van der | |
dc.contributor.author | Reijners, P.B.G. | |
dc.date.accessioned | 2010-04-16T17:00:19Z | |
dc.date.available | 2010-04-16 | |
dc.date.available | 2010-04-16T17:00:19Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4517 | |
dc.description.abstract | Er is nog weinig specifiek onderzoek verricht naar het toepassen van loopbaangesprekken en het begeleidingsproces tijdens deze gesprekken als vorm van loopbaanontwikkeling en –begeleiding [LOB] in het onderwijs (Mittendorff, 2005; Van den Berg & De Bruijn, 2009). Bovendien blijkt dat nog een relatief aanzienlijk deel van de leerlingen en studenten die na afronding van hun opleiding doorstromen naar vervolgopleidingen uit valt omdat ze nog onvoldoende zicht hebben op wat ze willen en kunnen (Van Esch & Neuvel, 2003). In dit onderzoek is daarom allereerst nagegaan wat een loopbaangesprek is en hoe de kwaliteit daarvan gewaarborgd kan worden. Vervolgens is door middel van vragenlijsten afgenomen onder leerlingen en studenten aan horecaopleidingen in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs [vmbo], middelbaar beroepsonderwijs [mbo] en hoger beroepsonderwijs [hbo] de rol van de kwaliteit van het loopbaangesprek in relatie tot studiesucces en doorstroom in de beroepskolom onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat moeilijk vastgesteld kan worden welke onderzochte indicatoren bijdragen aan de kwaliteit van het loopbaangesprek. Daarnaast blijken vooral de eigenschappen van loopbaanbegeleiders een belangrijke invloed te hebben op studiesucces en doorstroom van leerlingen en studenten. Dit pleit voor het doen van praktisch en wetenschappelijk vervolgonderzoek ter bevordering van kwalitatief goede loopbaangesprekken in onderwijsinstellingen | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 934256 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Hoofdtitel: De kwaliteit van loopbaangesprekken in de beroepsonderwijskolom.
Ondertitel: De invloed van de kwaliteit van loopbaangesprekken op studiesucces en doorstroom in horecaopleidingen | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | loopbaanontwikkeling en –begeleiding | |
dc.subject.keywords | loopbaangesprekken | |
dc.subject.keywords | studiesucces | |
dc.subject.keywords | doorstroom | |
dc.subject.keywords | beroepskolom | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskundig ontwerp en advisering | |