Van persoonlijk beleven naar ecokritisch lezen: De potentie van ecokritiek en onderzoekend lezen voor het literatuuronderwijs op de middelbare school
Summary
["",""]De afgelopen jaren zijn de leesvaardigheid en de leesmotivatie onder Nederlandse jongeren
flink gedaald. In het kader van deze ‘leescrisis’ roepen literatuurwetenschappers op tot
hervorming van het literatuuronderwijs. Yra van Dijk en Els Stronks stellen ‘onderzoekend
lezen’ voor als nieuwe leesmethode. Deze manier van lezen heeft een inhoudelijke focus,
plaatst leerlingen in de rol van betekenisgever en lijkt hun leesmotivatie te bevorderen. Het
wetenschappelijke paradigma ‘ecokritiek’ heeft raakvlakken met ‘onderzoekend lezen’ en
kan literatuur koppelen aan een thema dat voor veel leerlingen herkenbaar is: de
klimaatcrisis. Daarom is de potentie van ecokritisch lezen als vorm van onderzoekend lezen
voor het literatuuronderwijs onderzocht middels de onderzoeksvraag: In hoeverre kan
ecokritisch lezen als vorm van onderzoekend lezen worden toegepast op canonieke literatuur
in het literatuuronderwijs op de middelbare school? Er is voor canonieke literatuur gekozen,
omdat die vaak niet overeenkomt met de belevingswereld van de huidige generatie
scholieren. Middels een verkennend onderzoek dat bestaat uit een casestudy van F.
Bordewijks Knorrende beesten (1933) en daaruit voortkomende aanbevelingen voor
ecokritisch lesmateriaal, poogt deze scriptie instrumenten en concepten te bieden die
canonieke werken toegankelijker kunnen maken voor leerlingen. Knorrende beesten is aan de
hand van drie ecokritische lezingen onderzocht: de representatie van de
weersomstandigheden, een petokritische lezing en een ecokritische allegorese met een focus
op pastorale motieven. Iedere deelconclusie is in meer of mindere mate inherent tegenstrijdig
en gaat dieper in op de werking van schaal in de context van het Antropoceen. De
aanbevelingen voor het lesmateriaal zijn vooral gebaseerd op de casestudy, op raakvlakken
tussen ‘onderzoekend lezen’ en ‘ecokritiek’ en op de ASOOO benadering van onderwijs. Het
toepassen van ecokritisch lezen als vorm van onderzoekend lezen op canonieke literatuur
genereert – in ieder geval bij Knorrende beesten en mogelijk ook bij andere canonieke
werken – verschillende, tegenstrijdige interpretaties. De werking van schaal kan daar een
extra dimensie aan toevoegen en zelfs tot nieuwe betekenissen leiden. Welke specifieke
concepten en instrumenten canonieke literatuur toegankelijker kunnen maken voor leerlingen
van alle niveaus in het voortgezet onderwijs, moet nog onderzocht worden.
Vervolgonderzoek zou zich verder nog kunnen richten op de potentie van andere vormen van
ideologisch-kritisch lezen als vorm van onderzoekend lezen in het literatuuronderwijs.