View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Parental stress and the social-emotional problems of preterm and term born two-year-olds (Ouderlijke stress en de sociaal-emotionele problemen van premature kinderen en aterm geboren kinderen van twee jaar)

        Thumbnail
        View/Open
        ThesisCCFES_Duyster_6898130_2022_2023.pdf (290.5Kb)
        Publication date
        2023
        Author
        Duyster, Liora
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Abstract English Introduction: This study investigated whether parental stress (measured at 18 months) influences socialemotional problems of the child (measured at 24 months), and whether birth status (moderate to late premature vs. a-term) influences this relationship. Method: Existing data from the study 'Study on Attention of Preterm children' was used for this research. The sample consisted of 202 parents with their children, of which 108 were born moderately to late preterm and 94 were term born. The participants in this study were recruited by paediatricians in Dutch hospitals. Parents completed the Nijmeegse Ouderlijke Stress Index (NOSIK) to measure parental stress and the Ages and Stages Questionnaire: Social-Emotional (ASQ-SE) to measure their children's social-emotional development. Results: The regression analyses revealed a significant positive association between scores on the NOSIK and ASQ-SE (b = .23, t = 3.24, p = .001).. The moderator had no significant influence on this association. Education level of the mother was found to be related to socialemotional problems. Conclusion/discussion: Parental stress negatively influences the socialemotional development of two-year-olds. This relationship does not appear to be different for moderately to late preterm infants compared to term borns. In practice, these results can be used to screen parents for perceived parental stress so that this does not harm (early) socialemotional development. Follow-up research can use other instruments to limit social desirability, better ensure external validity by acquiring participants in other locations and include a more equal distribution of education levels. Abstract Nederlands Inleiding: In dit onderzoek is onderzocht of ouderlijke stress (gemeten op 18 maanden) invloed heeft op sociaal-emotionele problemen van het kind (gemeten op 24 maanden), en of geboortestatus (matig tot laat prematuur vs. a-term) invloed heeft op dit verband. Methode: Voor dit onderzoek is bestaande data gebruikt van het onderzoek ‘Study on Attention of Preterm children’. De steekproef bestond uit 202 ouders met hun kinderen, waarvan 108 matig tot laat prematuur geboren kinderen en 94 a-term geboren kinderen. De participanten zijn geworven door kinderartsen in Nederlandse ziekenhuizen. Ouders hebben de Nijmeegse Ouderlijke Stress Index (NOSIK) ingevuld om ouderlijke stress te meten en de Ages and Stages Questionnaire: Social-Emotional (ASQ-SE) om de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kinderen te meten. Resultaten: Uit de regressieanalyses is gebleken dat er een significant positief verband tussen NOSIK-scores en ASQ-SE-scores bestaat (b = .23, t = 3.24, p = .001). De moderator zwangerschapsstatus had geen significante invloed op dit verband. Opleidingsniveau van de moeder bleek gerelateerd te zijn aan de sociaal-emotionele problemen. Conclusie/discussie: Geconcludeerd kan worden dat ouderlijke stress negatieve invloed heeft op de sociaal-emotionele ontwikkeling van tweejarigen. Dit verband lijkt niet anders voor matig tot laat prematuur geboren kinderen. Met deze resultaten kan men in de praktijk ouders screenen op ervaren ouderlijke stress zodat dit de (vroege) sociaal-emotionele ontwikkeling niet ten kwade komt. Vervolgonderzoek kan andere instrumenten gebruiken om sociale wenselijkheid te beperken, externe validiteit beter te waarborgen door participanten te verwerven op andere locaties en een gelijkere verdeling van opleidingsniveaus mee te nemen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/44602
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo